Przypomnijmy, co zakładają poszczególne warianty:
Wariant 4 zakłada całkowicie nową trasę dla mającej powstać linii kolejowej - zarówno na terenie Legionowa, jak i Wieliszewa. Rozwidlenie ma pojawić się już na terenie lasu - pomiędzy Warszawą Choszczówką, a Legionowem. Nowe tory zbliżą się do Legionowa w okolicy ulicy Grudzie. Tam zostaną poprowadzone planowanym tunelem pod placówką IMGW oraz Centrum Szkolenia Policji w kierunku miejscowości Łajski. Za ul. Kościelną w Łajskach tory ponownie zostaną wyprowadzone na powierzchnię ziemi. Dalej nowa linia kolejowa pobiegnie w stronę Kałuszyna i dalej do rzeki Narew w kierunku miejscowości Kikoły.
Wariant 6 zakłada, że trasa nowej linii do Nasielska będzie pokrywała się częściowo z obecną linią. Dla mieszkańców Legionowa oznacza to przede wszystkim poszerzenie terenu, na którym obecnie znajdują się tory. W nieco innej sytuacji są mieszkańcy Gminy Wieliszew. Wariant ten zakłada, że pomiędzy stacją kolejową w Chotomowie, a stacją w Janówku - mniej więcej w połowie drogi, powstanie odgałęzienie. Nowe tory zostaną poprowadzone pomiędzy miejscowościami Janówek Pierwszy i Krubin w stronę rzeki Narew i przekroczą ją na wysokości miejscowości Czarnowo.
Szczegółowe mapy dostępne są w tym artykule.
Mat. PKP PLK S.A.
Warto też podkreślić, że planowana inwestycja kolejowa jest niezależna od Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i zostanie zrealizowana nawet w sytuacji, gdyby CPK miał nie powstać.
Gmina Wieliszew chciałaby, by dodatkowe tory zostały wybudowane w obecnym śladzie linii kolejowej. Każdy z zaproponowanych przez kolejarzy wariantów jest dla gminy niekorzystny.
Zdaniem władz gminy Wieliszew, budowa torów w innym niż obecnie śladzie zrujnuje piękną przyrodę, szczególnie tak zwane łąki krubińskie oraz ujemnie wpłynie na zamieszkujące tam zwierzęta. Dodatkowo, w wielu miejscach nastąpi kolizja z obecną zabudową mieszkaniową oraz funkcjonującą infrastrukturą.
O problemach z nowymi wariantami opowiedział wójt gminy Wieliszew, Paweł Kownacki:
Zaproponowanym projektom przeciwne są także władze miasta Legionowo. Podczas najbliższej sesji Rady Miasta, zaplanowanej na 8 lutego, radni mają nawet przyjąć specjalne oświadczenie w tej sprawie. Trafi ono do premiera Mateusza Morawieckiego, ministerstw Klimatu oraz Infrastruktury, Marszałków Sejmu i Senatu, posłów i senatorów oraz do przedstawicieli samorządu województwa i kolejarzy.
(...) Obydwie przedstawione trasy przebiegają przez teren miasta Legionowo i wiążą się z poważnymi ingerencjami w infrastrukturę miasta, a wariant szósty również z ogromnymi ingerencjami w nieruchomości mieszkańców. Te negatywne skutki odczuwalne będą w wymiarze społecznym, przestrzennym, inwestycyjnym (ekonomicznym) i środowiskowym.
Podkreślić należy, że jeśli doszłoby do realizacji wariantu szóstego to w wyniku rozbudowy torowiska dojdzie do nieuchronnego przerwania ciągłości infrastrukturalnej przyjętej przez miasto, a także polityki przestrzennej i inwestycyjnej. Konieczne będą również liczne rozbiórki w tym także budynków należących do osób prywatnych. (...)
(...) Tereny, po których miałby przebiegać wariant szósty w znacznej mierze kolidują z zabudowa mieszkaniową jednorodzinną i wielorodzinną. Nieuniknione jest również, że w tym przypadku sąsiedztwo korytarza kolejowego w znacząco negatywny sposób wpłynie na wartości tych nieruchomości, a w wielu przypadkach ich właściciele będą musieli uzyskiwać dodatkowe zgody na realizację inwestycji na swoim terenie z powodu znalezienia się w obszarze kolejowym.
Z pewnością chaos przestrzenny jaki powstanie w wyniku realizacji wariantu szóstego i poszerzeniu obecnego korytarza kolejowego nie będzie służył mieszkańcom, nie będzie przeciwdziałał wykluczeniu społecznemu, jak również nie będzie służył integracji lokalnej społeczności. Wprost przeciwnie, miasto zostanie w jeszcze większym stopniu podzielone na części. Nastąpi konflikt projektowanej linii kolejowej z istniejącą infrastrukturą drogową m.in w ulicach: Szwajcarskiej i Plantowej, z projektowanymi inwestycjami celu publicznego oraz z istniejącą infrastrukturą techniczną. (...)
(...) Zaproponowany wariant czwarty stanowi zdecydowanie lepsze rozwiązanie jednak nie idealne, wymaga znaczącego nakładu pracy nad jego odpowiednim dostosowaniem tak, aby w jak najmniejszym stopniu dotknął Legionowian. Jego rozwiązania w mniejszym stopniu dotykają posesji i działek prywatnych, praktycznie przez cały swój przebieg w terenie zurbanizowanym poprowadzony jest w tunelu. Jego budowa będzie zaś obejmowała w dużej mierze tereny pod Instytutem Meteorologii oraz Centrum Szkolenia Policji. Jednakże jakiekolwiek dodatkowe prace nad tym wariantem będą uzależnione od prowadzonych rozmów oraz uwarunkowań w jaki nastąpi ich realizacja. Przede wszystkim budowa ewentualnego tunelu kolejowego musi zostać wykonana metodą nieinwazyjną dla posesji mieszkańców. Konieczne jest również, aby wykonawca przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac dokonał sprawdzenia stanu technicznego zabudowań oraz infrastruktury na planowanej trasie. Następnie niezbędne będzie prowadzenie ciągłego monitoringu terenu i pomiary drgań w rejonie prac. Ustawienie czujników na budynkach oraz tworzonym tunelu, a także umożliwienie stałego, ogólnodostępnego podglądu wyników badań.
Podkreślić jednak należy, iż wariant czwarty zakłada również rozbudowę linii kolejowej nr 10 i tym samym ingerencje w tereny zlokalizowane przy osiedlu Kozłówka, a te po raz kolejny ingerują w infrastrukturę miejską, zaburzają ład przestrzenny miasta oraz komfort życia mieszkańców, na co nie może być zgody. (...)
W projekcie oświadczenia władze Legionowa apelują do kolejarzy o położenie dużo większego nacisku na konsultacje bezpośrednie z mieszkańcami Legionowa, a nie tak jak poprzednio w formule spotkań online, które łączą grupy z różnych miejscowości uniemożliwiając dyskusję nad szczegółami związanymi z jednym konkretnym terenem. Dodatkowo, jak zauważają legionowscy samorządowcy, forma konsultacji on-line bardzo często przekłada się na mniejszy udziału seniorów stanowiących w Legionowie liczną grupę mieszkańców.
Konsultacje z mieszkańcami mają rozpocząć się na koniec lutego br. O szczegółach będziemy informować.
[ZT]118343[/ZT]
[ZT]99498[/ZT]
0 0
Proponuję ten łącznik kolejowy zrobić za Janówkiem Pierwszym przy torach co już są w użytku w stronę Pomiechówka między rzeką Wkrą a Narwią.