Zamknij
WIADOMOŚCI

Z pozoru drobiazg, a może skończyć się tragedią. Urząd ostrzega kierowców

Źródło: UOKiK 14:27, 09.11.2025 Aktualizacja: 14:42, 09.11.2025
Skomentuj Obraz autorstwa wirestock na Freepik Obraz autorstwa wirestock na Freepik

Wielu kierowców ma go w bagażniku, ale rzadko sprawdza jego stan. Inspekcja Handlowa skontrolowała podnośniki samochodowe i wyniki nie pozostawiają złudzeń – większość z nich może stanowić zagrożenie.

Eksperci UOKiK i Inspekcji Handlowej wzięli pod lupę 10 modeli podnośników trapezowych dostępnych w popularnych sklepach i hurtowniach. Badania prowadzono od lipca do września 2025 roku w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie.

Urządzenia testowano w laboratorium, sprawdzając m.in. wytrzymałość, oznakowanie i zgodność z unijnymi normami. Jak podano w raporcie, aż 7 z 10 modeli zostało zakwestionowanych.

Uszkodzona konstrukcja i brak oznaczeń

Nieprawidłowości dotyczyły zarówno jakości wykonania, jak i dokumentacji. W części modeli inspektorzy wykryli uszkodzenia konstrukcji nośnej i pękające korby, co w praktyce oznacza ryzyko opadnięcia pojazdu w trakcie podnoszenia.

Niektóre lewarki nie miały prawidłowego oznakowania CE, danych producenta ani deklaracji zgodności. Brak tych informacji uniemożliwia dochodzenie praw konsumenta w przypadku wypadku lub reklamacji.

UOKiK ostrzega, że wadliwy podnośnik może spowodować poważny uraz, jeśli auto spadnie w czasie wymiany koła.

Sprzęt ma być wycofany

Zgodnie z zapowiedzią urzędu, niebezpieczne podnośniki zostaną wycofane z rynku. Część importerów zobowiązała się do wprowadzenia poprawek, a w przypadku jednego produktu sprawa trafi do organów ścigania.

Produkty uznane za szczególnie ryzykowne zostaną również zgłoszone do unijnego systemu Safety Gate, aby nie trafiły do innych krajów.

Szczegółowe wyniki badań laboratoryjnych

Z badań laboratoryjnych przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową wynika, że jedynie cztery spośród dziesięciu skontrolowanych modeli podnośników samochodowych przeszły pomyślnie testy wytrzymałości i bezpieczeństwa. Pozostałe urządzenia wykazały wady konstrukcyjne, które w praktyce mogą stanowić zagrożenie podczas podnoszenia pojazdu.

Pomyślnie badania laboratoryjne przeszły:

  • Amio ST-105 – brak zastrzeżeń,
  • Cartrend 10929 – brak zastrzeżeń,
  • Start 2007 – brak zastrzeżeń,
  • CAR OK 005 POD 3725/ST-105 – badania laboratoryjne zakończone wynikiem pozytywnym, mimo uchybień formalnych w dokumentacji.

Nie przeszły badań laboratoryjnych (stwierdzone wady konstrukcyjne):

  • Carmotion 63391 – uszkodzenie korby,
  • Profast 129 POD 5416 (ST-105) – uszkodzenie korby,
  • Kaltmann K-L3T – uszkodzenie korby,
  • HD+ 1T 129 POD 5637 (SJ2-1000GSA) – uszkodzenie korby,
  • Rim Kowalczyk 1,5T – uszkodzenie korby i odkształcenie sworznia,
  • Scissor Jack 2T (TIP-TOPOL) – uszkodzenie korby i konstrukcji nośnej.

Pełen raport TUTAJ.

Sezon na wymianę opon – warto uważać

Sezonowa wymiana opon to moment, gdy wiele osób sięga po stary lewarek z bagażnika. Urząd apeluje, by przed użyciem sprawdzić:

  • czy udźwignie pojazd (dla aut osobowych – od 1,5 do 3 ton),
  • czy jest stabilny i solidny (masywna budowa, grube profile, prosty mechanizm),
  • oraz czy ma czytelne oznaczenia i instrukcję w języku polskim. 

Źródło zdjęcia głównego: Obraz autorstwa wirestock na Freepik

(Źródło: UOKiK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%