
Mariusz Grzybek, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Legionowskiego i przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Powiatu Legionowskiego.
Panie Przewodniczący, droga krajowa nr 61 to temat, który od lat jest w centrum uwagi mieszkańców. Dlaczego ta trasa ma tak duże znaczenie dla naszego powiatu?
Droga krajowa nr 61 to absolutnie kluczowa arteria komunikacyjna dla powiatu legionowskiego. To oś transportowa, która łączy Warszawę z północno-wschodnią częścią Mazowsza i zapewnia dojazd do miejscowości położonych wokół Jeziora Zegrzyńskiego. Dla mieszkańców to codzienna droga do pracy, szkół, urzędów i sklepów, a dla kierowców tranzytowych – ważny szlak w kierunku Mazur.
Ta droga ma dla naszego powiatu znaczenie szczególne, ponieważ przebiega przez wszystkie gminy powiatu – od Jabłonny, przez Legionowo, Wieliszew, Nieporęt, aż po Serock. Stanowi więc główny kręgosłup komunikacyjny regionu, wokół którego koncentruje się rozwój gospodarczy i infrastrukturalny.
W ostatnich miesiącach wiele mówi się o jej przebudowie. Jakie zmiany obejmuje ta inwestycja?
Najważniejszym elementem jest rozbudowa drogi do dwóch pasów w każdym kierunku. To ogromna poprawa przepustowości i bezpieczeństwa. Oddzielenie kierunków ruchu, nowe oświetlenie, zjazdy i chodniki sprawią, że podróż będzie szybsza i bezpieczniejsza. W ramach inwestycji powstaną też trzy nowoczesne węzły drogowe, które połączą „krajówkę” z siecią dróg lokalnych.
Jednym z kluczowych punktów przebudowy jest węzeł w Zegrzu Południowym. Co go wyróżnia?
To wyjątkowe miejsce, gdzie droga krajowa nr 61 przecina się z drogą wojewódzką nr 631. Powstaje tam dwupoziomowy układ drogowy, który znacznie usprawni ruch w tym rejonie. Na dolnym poziomie znajdzie się rondo turbinowe – bardzo bezpieczne i nowoczesne rozwiązanie, które pozwoli płynnie poruszać się po drogach lokalnych. Nad nim zostanie poprowadzony wiadukt, którym odbywać się będzie ruch tranzytowy pomiędzy Legionowem a Serockiem.
Takie rozdzielenie funkcji ruchu ma ogromne znaczenie dla płynności przejazdu, zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy w okolice Zalewu Zegrzyńskiego przybywa wielu turystów. Dzięki tej inwestycji poprawi się zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort podróży.
Czy przebudowa DK61 ma także znaczenie dla ruchu rowerowego i turystyki?
Zdecydowanie tak. Wzdłuż modernizowanej trasy przewidziano ciągi pieszo-rowerowe, które połączą tereny nadwiślańskie w gminie Jabłonna ze wszystkimi gminami powiatu legionowskiego, a w szczególności z rejonem Zalewu Zegrzyńskiego. To ogromna wartość dodana inwestycji – powstanie bezpieczna i spójna sieć tras dla rowerzystów i pieszych. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mogli łatwiej przemieszczać się po regionie, korzystając z walorów przyrodniczych i rekreacyjnych powiatu.
Wspomniał Pan o Jabłonnie. Tam również planowane są kolejne inwestycje drogowe. Może Pan o tym opowiedzieć?
Tak, to bardzo ważny temat. Kolejnym kluczowym przedsięwzięciem będzie połączenie drogi krajowej nr 61 z drogą wojewódzką nr 630 na terenie gminy Jabłonna. Dzięki nowemu odcinkowi i wiaduktowi powstanie bezpośrednie połączenie pomiędzy Warszawą, Jabłonną a zachodnią częścią gminy i okolicznymi wsiami. To pozwoli jeszcze lepiej zintegrować ruch drogowy w południowej części powiatu i odciążyć istniejące drogi.
Droga wojewódzka nr 630 jest obecnie w fazie projektowania i procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej. To proces, który wymaga czasu, ale w perspektywie najbliższych lat będzie to jedno z najważniejszych wydarzeń infrastrukturalnych w regionie. Połączenie DK61 z DW630 to przyszłość komunikacyjna Jabłonny i kolejny krok w stronę zrównoważonego, sprawnego systemu transportowego w całym powiecie.
Tego typu inwestycje wymagają dobrej współpracy pomiędzy różnymi instytucjami. Jak wygląda koordynacja działań?
Staramy się, by współpraca była jak najbardziej partnerska i merytoryczna. Na posiedzenia Komisji Rozwoju zapraszam przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. To ważne spotkania, podczas których omawiamy harmonogramy prac, poszczególne węzły drogowe, czasową organizację ruchu, postępy inwestycji i zgłaszane przez mieszkańców uwagi. Tego typu dialog jest niezbędny, by wszystkie inwestycje były dobrze skoordynowane i uwzględniały potrzeby lokalnych społeczności.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał: Mateusz Sokołowski
DK61 Legionowo-Zegrze – Przelot dronem (stan wrzesień 2025). Źródło: youtube / INKO Consulting / GDDKiA
[ZT]136959[/ZT]
Legionowo: Dużo rezygnacji z Edukacji Zdrowotnej
Dziwne tezy we wstępie tego artykułu, przecież napewno Pan Trzaskowski nie jest rodzicem, któremu nie zależy na zdrowiu dzieci i ma tak twardy kręgosłup moralny że żadne przekazy płynące z ambon go nie złamią - a może jednak jest inaczej przecież swoje dzieci wypisał?
Boolo
08:25, 2025-11-02
Nie płacił alimentów - trafił za kraty na ponad...
Źle mu nie będzie. Odpocznie sobie. Polskie zakłady karne to sanatoria. Darmowy catering pod drzwi, lekarze na miejscu. Nawet ksiądz...
Erka
09:58, 2025-11-01
Zakaz alkoholu na stacjach? Branża: „Część stac...
To dobrze, że pewne stacje upadną, inne będą więcej zarabiały na paliwach. Rynek wszystko wyprostuje.
Dominika
17:21, 2025-10-31
Legionowo: Zielony cmentarz z kolumbariami. Mia...
Co to znaczy nowoczesny cmentarz? Co prezydent miał na myśli?
Edi
23:29, 2025-10-30
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu legio24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz