Jak czytamy w komunikacie warszawskiego ratusza, linia M4 będzie najdłuższą linią podziemnej kolejki w stolicy. Ma mieć aż 26 km i liczyć 23 stacje. Swój początek będzie mieć przy ul. Myśliborskiej na Tarchominie, następnie pociągi zatrzymywać się będą przy ul. Obrazkowej i Płochocińskiej. Po przekroczeniu linii Wisły pojadą na Marymont, gdzie będzie można przesiąść się do pociągu linii M1. Dalej linią M4 pojedziemy w stronę Ronda Daszyńskiego, gdzie zorganizowana będzie przesiadka do pociągów linii M2. Na południu Warszawy M4 będzie się również przecinać z linią M3 (stacja Żwirki i Wigury) oraz linią M1 (stacja Wilanowska). Ostatnią planowaną stacją linii M4 będzie Wilanów. Szczegółowa trasa planowanej linii znajduje się na grafice poniżej:
Schemat obecnych i planowanych linii warszawskiego Metra, fot. UM Warszawa
Metro Warszawskie otworzyło już oferty, które wpłynęły w przetargu na wykonanie prac przedprojektowych. Złożyły je trzy firmy. Teraz, jak zaznaczają warszawscy urzędnicy, komisja przetargowa rozpocznie ich analizę, w tym poprawność złożenia ofert.
Prace przedprojektowe linii M4 wraz ze Stacją Techniczno-Postojową powinny zakończyć się do 2027 r. Ich koszt może wynieść ponad 54 mln zł.
Zadaniem wybranego w postępowaniu projektanta będzie wykonanie m.in.: opracowania stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej; projektu koncepcyjnego – raportu wstępnego i końcowego. Realizując zamówienie firma projektowa dokona analizy trasy IV linii metra, która obejmie lokalizację obiektów – usytuowanie w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód.
- czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
Jak informuje warszawski ratusz, prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytanie, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych. Ważne będzie również wykorzystanie rozwiązań proekologicznych – m.in. związanych z zaopatrywaniem w energię i ciepło oraz wykorzystanie wód opadowych.
Niestety na nową linię Metra, która dotrze do Tarchomina przyjdzie nam jeszcze poczekać. Z planów inwestycyjnych warszawskiego ratusza wynika, że powinna być ona gotowa do 2050 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz