Władze gminy podkreślają, że osiedle może stanowić przykład dobrej praktyki deweloperskiej – dodatkowe zaplecze ma odciążyć lokalną infrastrukturę publiczną. Dodatkowo deweloper zadeklarował – w odróżnieniu od swojej konkurencji – przekazanie pokaźnych środków na rzecz infrastruktury edukacyjnej i komunalnej w gminie. Nie wszyscy jednak podzielają ten entuzjazm. Wśród osób krytycznych wobec inwestycji znajduje się m.in. radny Artur Sierawski, były kandydat na wójta Wieliszewa oraz Małgorzata Jendryczka, była pracownica wieliszewskiego Urzędu Gminy.
Na terenie ponad 19 ha, w pobliżu Jeziora Zegrzyńskiego, planowana jest budowa osiedla, które będzie powstawać etapami w ciągu około 10 lat. Docelowo w 1700 mieszkaniach może zamieszkać około 3 tysiące osób. Inwestor zapowiada, że oprócz budynków mieszkalnych powstaną również obiekty publiczne, takie jak szkoła podstawowa dla 400 uczniów z zapleczem sportowym, przedszkole dla 120 dzieci, centrum medyczne, a także klub dziecięcy, centrum kultury, park z placem zabaw i strefą rekreacyjną. Planowana jest również budowa lokali handlowo-usługowych oraz rozbudowanej infrastruktury parkingowej, w tym systemu Park & Ride.
Jak twierdzi inwestor, celem projektu jest stworzenie przestrzeni, która zaspokoi podstawowe potrzeby mieszkańców bez konieczności sięgania po już istniejące zasoby gminne.
Choć projekt uzyskał aprobatę samorządu, pojawiają się także głosy sceptyczne. Na forum Rady Gminy oraz w mediach społecznościowych często głos w sprawie inwestycji Herona zabiera radny Artur Sierawski.
Debata wokół inwestycji odbywa się również w kontekście lokalnych napięć politycznych – pomiędzy obecnymi władzami gminy, a przedstawicielami opozycji. Może to wpływać na sposób, w jaki prezentowane są opinie i zarzuty, choć nie wyklucza zasadności stawianych pytań. Z inicjatywy Herona zresztą na początku kwietnia odbyło się spotkanie z radnymi i mieszkańcami, na którym deweloper przez 5 godzin odpowiadał na różne pytania.
W kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi w 2024 roku plakaty wyborcze Artura Sierawskiego były wywieszone na trzech dużych bilbordach należących do firmy RJ House Sp. z o.o. – dewelopera intensywnie działającego w powiecie legionowskim. W przestrzeni publicznej pojawiły się komentarze, że przez to niedoszły wójt może mieć trudność z zachowaniem pełnej bezstronności, zwłaszcza wobec inwestycji planowanej przy stacji PKP Wieliszew Centrum. Z dokumentów złożonych przy rozliczaniu kampanii wyborczej przez Komitet Wyborczy Wyborców Wspólnota Trzech Wsi, z listy którego startował Artur Sierawski wynika, że komitet zapłacił 1000 zł brutto za wynajem powierzchni reklamowych od RJ House (w kampanii pojawiły się trzy takie billboardy). Choć kwota ta została oficjalnie ujęta w sprawozdaniu finansowym i rozliczona, w zestawieniu z realiami rynkowymi może budzić wątpliwości. Biorąc pod uwagę, że zadeklarowany koszt wyniósł 1000 zł, wydaje się on istotnie poniżej rynkowej wartości usług, która może sięgać od 10 do nawet 30 tys. zł w zależności od firmy. Sprawdzamy, czy firma RJ House uwzględniła ewentualną darowiznę o charakterze politycznym w swoich sprawozdaniach finansowych.
Komisarz Wyborczy zaakceptował sprawozdanie finansowe komitetu, odnotowując jedynie niewielkie przekroczenie wydatków na cele reklamowe. Warto jednak zaznaczyć, że do jego kompetencji nie należy szczegółowa analiza rynkowej wartości usług reklamowych – organ ten nie ocenia, czy cena usługi była adekwatna do lokalnych stawek. Zresztą trudno byłoby to zweryfikować, jeśli na samej fakturze nie ma szczegółowej specyfikacji, a jedynie widnieje pozycja „wynajem powierzchni reklamowej”. Tak było w tym przypadku.
W odpowiedzi na pojawiające się głosy mieszkańców oraz uwagi samorządu, Heron zdecydował się na korektę pierwotnych założeń projektu. Zredukowano m.in. liczbę planowanych budynków oraz mieszkań – z wcześniej zapowiadanych blisko 2000 lokali do około 1700. Wprowadzono też zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym, zwiększając udział terenów zielonych i przestrzeni publicznych.
Firma zapowiedziała również przekazanie na rzecz gminy Wieliszew łącznie 10 milionów złotych – 7,5 miliona złotych na infrastrukturę edukacyjną oraz 2,5 miliona złotych na rozwój infrastruktury gminnej.