- Jak patrzymy na mapę, gdzie SKM sięga, to widać, jaka jest istotna rola integrująca obszar Warszawy właśnie takiego transportu, jakim jest SKM. Mamy ograniczenie, bo jesteśmy uzależnieni od inwestycji liniowych PKP PLK, ale bardzo mocno zgłaszamy zapotrzebowanie, żeby zostawić taką przepustowość, która pozwoli wykorzystać ją do transportu miejskiego - powiedziała w piątek podczas przejazdu z dziennikarzami prezes SKM Maria Wasiak.
Podkreśliła, że największe ryzyko byłoby, gdyby zmniejszyła się przepustowość dostępna dla transportu miejskiego, gdyby przegrał on z innymi funkcjonalnościami kolei. - Wydaje się, że warto o to walczyć - dodała.
- SKM odniosła sukces. Jest świetnym przykładem, że można oddać samorządom wykorzystanie kolei do lokalnego użytku. I świetnie to widać - oceniła funkcjonowanie miejskiego przewoźnika.
Pociągi SKM-ki kursują na pięciu liniach i dojeżdżają do Piaseczna, Pruszkowa, Otwocka, Sulejówka Miłosny, Legionowa, Radzymina i Zegrza Południowego.
Ich trasy pokrywają się z innym przewoźnikiem regionalnym - Kolejami Mazowieckimi. Jednak, jak podkreśla prezes SKM, jest to system zintegrowany. Pasażerowie z wykupionym biletem komunikacji miejskiej (powyżej dobowego) mogą podróżować pociągami KM na podstawie oferty "Wspólny bilet".
- Główną funkcją KM jest transport regionalny, a nie miejski. Na razie działa to całkiem przyzwoicie, troszeczkę jest problem ze zintegrowaniem biletów komunikacji miejskiej z KM. W niektórych miejscach jest to dla pasażerów utrudnienie, ale wydaje się, że co można było zrobić, to zrobiono. Zobaczymy, jak sprawdzi się nowy system biletowy, który miasto będzie wprowadzało - wyjaśniła prezes SKM.
Przewoźnik szacuje, że w tym roku SKM przewiezie około 21 mln pasażerów. Najbardziej obciążona jest linia S1.
Pierwszy pociąg warszawskiej SKM, który wyjechał na tory, był wypożyczony z Gdyni, oklejony folią w kolorystyce miejskiego przewoźnika. Nowy pociąg, kupiony specjalnie dla SKM, w ostatniej chwili nie został dopuszczony do ruchu. Regularne kursy rozpoczął dwa dni później - 5 października.
Początkowo pociągami SKM na linii S1, na trasie Warszawa Zachodnia - Warszawa Falenica, można było podróżować bezpłatnie. W grudniu 2005 roku w pociągach zaczęła obowiązywać taryfa ZTM.
Z powodu złego skonstruowania rozkładu oraz konkurencji na tej trasie świadczonej przez prywatnych przewoźników autobusowych linia nie cieszyła się popularnością.
Ostatnim dniem kursowania pociągów na linii S1 na trasie Warszawa Zachodnia - Warszawa Falenica był 30 czerwca 2006 roku. Od 1 lipca linia S1 została zastąpiona S2 obsługującą trasę Pruszków - Warszawa Rembertów. Z czasem trasę wydłużono do Sulejówka Miłosny.
W marcu 2010 roku na tory wyjechała linia S9 łącząca Warszawę Gdańską z Legionowem – było to pierwsze połączenie SKM obejmujące powiat legionowski. Dwa lata później, w 2012 roku, do Legionowa skierowano także linię S3 z Lotniska Chopina.
W czerwcu 2010 roku powrócono do obsługi linii otwockiej. Uruchomiona została tymczasowa linia S10, która kursowała na trasie Warszawa Wschodnia - Warszawa Falenica.
Tym razem to połączenie kolejowe cieszyło się dużą popularnością i we wrześniu 2010 roku przywrócono jego oznakowanie - S1. Od grudnia 2010 roku wydłużono trasę do Otwocka i Pruszkowa.
Na początku 2020 roku część pociągów linii S3 została wydłużona do Radzymina, przez Nieporęt i Dąbkowiznę. Z kolei 11 czerwca 2023 roku uruchomiono linię S4, która połączyła Piaseczno i Warszawę z Legionowem, Wieliszewem i Zegrzem Południowym, reaktywując tym samym ruch pasażerski na linii kolejowej do Zegrza.
W 2025 roku SKM ma 47 pociągów i obsługuje 60 przystanków kolejowych. (PAP)
mas/ mark/ mhr/ red
Legionowo: OSP nie chce u siebie Straży Miejskiej
A odpowiedź Zarządu, którą widzimy w artykule to gadanie, aby pogadać. Żadnego konkretnego argumentu nie ma. Jakie znaczenie ma formacja? Każdy zajmuję się swoim i tyle. Może jednak Prezydent będzie miał w tej sprawie więcej do powiedzenia niż Zarząd.
XYZ
10:50, 2025-10-03
Legionowo: OSP nie chce u siebie Straży Miejskiej
Ale jaki sprzęt, umundurowanie i zapasy? (Jak w odpowiedzi niżej) To PSP nie miała tych rzeczy? Mieściły się wcześniej tam dwie jednostki PSP i OSP. A teraz nie może być SM, która raczej ma dużo mniej sprzętu. A jak ludzie z SM mają blokować "ciągi komunikacyjne" siedząc np przy biurku w pokoju? Remont? No na pewno sami by sobie dostosowali pomieszczenia - OSP raczej by tego nie robiła. I jednostka ma pewne lokum - nikt im tego nie zabiera. Argumenty bez sensu. Widocznie Zarząd nie lubi obcych gości w jednostce.
XYZ
10:44, 2025-10-03
Legionowo: OSP nie chce u siebie Straży Miejskiej
Czy to w tej Straży doszło do nieobyczajnych zachowań? Może boją się, że ktoś będzie miał ich na oku?
Mati
05:39, 2025-10-03
Legionowo: OSP nie chce u siebie Straży Miejskiej
Pytanie ilu naprawdę jest strażaków, że im tak ciasno? Jak tam się zmieściła się PSP skoro teraz OSP marudzi? Kto jest właścicielem obiektu?
Mati
06:02, 2025-10-02
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz