Z danych CKE wynika, że uczniowie uzyskali średnio 64 procent punktów z języka polskiego, 50 procent z matematyki i – w zależności od wybranego języka – od 60 do 87 procent z języków obcych nowożytnych. Najczęściej wybieranym językiem był angielski – wskazało go aż 97,3 proc. zdających. Średni wynik z tego przedmiotu to 70 proc., co jest wyraźnym wzrostem w porównaniu do ubiegłego roku (66 proc.).
Lepsze średnie wyniki niż w 2024 roku odnotowano również z języka polskiego (wzrost z 61 proc. do 64 proc.), natomiast matematyka odnotowała lekki spadek – z 52 proc. do 50 proc. Wciąż jednak pozostaje największym wyzwaniem dla uczniów.
Jak zauważa dyrektor CKE Robert Zakrzewski, najlepiej poradzili sobie z zadaniem wymagającym obliczenia czasu na podstawie drogi i prędkości, a najtrudniejsze okazało się zadanie geometryczne z pola wielokąta.
Na egzaminie z języka polskiego uczniowie najlepiej rozpoznawali związki frazeologiczne i rozumieli ich znaczenie. Trudność sprawiało im natomiast stosowanie interpunkcji. Z kolei w języku angielskim największym wyzwaniem okazało się zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych.
Wysokie wyniki – czyli od 90 do 100 proc. – osiągnęło łącznie 8252 uczniów, co stanowi 2,5 proc. wszystkich zdających. Spośród nich aż 127 tys. uczniów zdobyło taki rezultat z języka angielskiego, blisko 47 tys. z matematyki, a ponad 15 tys. z języka polskiego.
Tegoroczne egzaminy odbyły się w dniach 13–15 maja. Uczniowie, którzy z ważnych powodów nie mogli przystąpić do egzaminu w tym terminie, mieli szansę zdawać w sesji czerwcowej. Wśród przystępujących było ok. 13 tys. uczniów z Ukrainy. Zgodnie z obowiązującą ustawą, byli oni zwolnieni z egzaminu z języka polskiego, ale mogli do niego przystąpić dobrowolnie.
Od piątkowego poranka uczniowie mogą sprawdzić swoje indywidualne wyniki za pośrednictwem aplikacji ZIU. Szkoły wydają także oficjalne zaświadczenia, które zawierają zarówno wynik procentowy, jak i pozycję ucznia na skali centylowej.
Wyniki te będą kluczowe w procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych – stanowią połowę punktów branych pod uwagę przy przyjęciu. Drugą połowę tworzą oceny ze świadectwa i osiągnięcia dodatkowe.
Choć wyniki egzaminu ósmoklasisty nie są oceniane w formie „zdany/niezdany”, są one istotnym wskaźnikiem poziomu opanowania podstawy programowej i przygotowania do dalszej edukacji.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz