Zamknij

Termiczny efekt pożywienia - co to takiego?

11:57, 01.04.2022 | Materiał partnera
Skomentuj Fot. Materiał partnera
REKLAMA

Białko w diecie to temat rzeka. Można analizować jego skład w produktach, zawartość niezbędnych aminokwasów, dzienne zapotrzebowanie dla sportowców i wiele innych. Dzisiaj skupimy się na termicznym efekcie i wpływie białka na utratę zbędnej tkanki tłuszczowej.  

Czym jest termiczny efekt pożywienia?

Efekt termiczny pożywienia to metaboliczna odpowiedź organizmu na pożywienie, która odnosi się do energii potrzebnej do trawienia, wchłaniania i usuwania składników odżywczych zawartych w spożywanym pokarmie. Im większy efekt termiczny żywności, tym większy wydatek energetyczny po spożyciu posiłku. Badania wykazały, że żywność bogata w białko ma największy wpływ na efekt termiczny, przyczyniając się w przybliżeniu dwukrotnie bardziej do szacowanego efektu termicznego pożywienia niż tłuszcze czy węglowodany. Mimo, że całkowity wpływ efektu termicznego na dzienny wydatek energetyczny jest stosunkowo niewielki, to w połączeniu z działaniem białka zmniejszającym apetyt, odgrywa on istotną rolę w długoterminowej utracie tkanki tłuszczowej. 

Wpływ białka na utratę tłuszczu 

Oprócz wpływu na tempo przemiany materii poprzez efekt termiczny, diety bogate w białko dodatkowo wpływają na metabolizm poprzez pomoc w utrzymaniu beztłuszczowej masy mięśniowej podczas utraty tłuszczu. W okresach deficytu energii, priorytetowe spożycie białka jest niezwykle ważne, aby zapobiec nadmiernemu rozpadowi mięśni i utrzymać spoczynkowy wydatek energetyczny. Liczne badania oceniające wysokie i niskie spożycie białka w diecie podczas deficytu energetycznego wykazały, że wyższe niż zalecane spożycie białka w diecie jest bardziej skuteczne niż niższe spożycie białka w zachowaniu beztłuszczowej masy ciała i utracie tłuszczu, szczególnie w połączeniu z ćwiczeniami. Organizm nie jest pozbawiony możliwości magazynowania dodatkowych białek w postaci tłuszczu, ale jest w tym znacznie mniej wydajny niż w przypadku węglowodanów i tłuszczów.

Białko, a sytość 

Dobrze zbilansowana dieta polega nie tylko na tym, aby dostarczyć odpowiednich ilości niezbędnych mikro- i makroskładników. Oczywiście jest to najważniejszy element, jednak warto pamiętać także o tym, aby posiłki w diecie były skomponowane w taki sposób, aby między nimi nie pojawiało się uczucie głodu. Właśnie za ten element odpowiada białko. Szukając diety pudełkowej na odchudzanie, znajdź catering dietetyczny https://afterfit-catering.pl/krakow/, który w swoim jadłospisie będzie zawierał duże ilości produktów wysoko białkowych Chude mięso, ryby, owoce morza, jaja i chudy nabiał to klucz do uczucia sytości, które będzie utrzymywać się długo po każdym posiłku. 

Czy odżywki białkowe to dobry pomysł?

Spożywanie odpowiedniej ilości białka ma kluczowe znaczenie dla osób chcących pozbyć się tkanki tłuszczowej. Podobnie jak wszystkie inne diety, dieta wysokobiałkowa będzie skuteczna tylko wtedy, gdy będzie stosowana w połączeniu z rozsądnym ogólnym spożyciem energii. Jeśli chodzi o białko, radzimy, by zawsze kierować się przede wszystkim jedzeniem, dlatego ważne jest, by każdy posiłek zawierał porcję białka i by spożywać wysokobiałkowe przekąski. Dodatkowe suplementy białkowe są korzystne i można je stosować, aby pomóc w osiągnięciu docelowych wartości spożycia białka, zwłaszcza gdy zapotrzebowanie na nie jest zwiększone ze względu na trening lub wygodę, ale w miarę możliwości nigdy nie należy wybierać ich zamiast pełnowartościowych produktów spożywczych.
 

(Materiał partnera)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%