Według stanu na 21 stycznia 435 urzędów gmin nadal nie posiadało adresu do e-Doręczeń - wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji. W informacji przekazanej Serwisowi Samorządowemu PAP resort przypomniał, że adres powinien być założony na urząd gminy (miasta), a nie na gminę (miasto).
Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych, od dnia 01.01.2025 roku adres do e-Doręczeń powinien być założony dla urzędu obsługującego organ, a nie dla organu.
„W związku z powyższą zmianą, ADE powinno być założone na dane urzędu obsługującego dany organ, czyli na urząd gminy/miasta, nie na gminę/miasto” – zaznaczyło ministerstwo.
Jednocześnie MC przekazało zestawienie 435 urzędów gmin i miast, które według stanu na wtorek (21 stycznia 2025 r.) nie posiadały takiego adresu.
Jak napisano w ustawie, minister właściwy do spraw informatyzacji tworzy jeden adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla: urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego, podmiotu obsługującego związki międzygminne, związki powiatów, związki powiatowo-gminne lub związki metropolitalne.
Ministerstwo przypomniało, że "przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych, obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku, wskazują, że dla każdej jednostki samorządu terytorialnego posiadającej numer REGON tworzy się odrębny adres do doręczeń elektronicznych".
Serwis Samorządowy PAP zapytał urzędników, czy są świadomi tej interpretacji.
„Widzieliśmy ten zapis, ale rok temu, kiedy miał on już wejść, zdanie było inne, że gmina też powinna mieć adres. Natomiast ten adres obecny funkcjonuje już od ponad roku, więc jest to dla nas problematyczna zmiana. (…) Taka była informacja, że jeżeli gmina ma REGON, gmina musi mieć założony adres do e-Doręczeń. I prawnicy ustalili, że gmina jako organ powinna mieć ten adres” – poinformował urzędnik z gminy Piaseczno, która od ponad roku korzysta z e-Doręczeń, a została uwzględniona w liście urzędów nieposiadających skrzynki do doręczeń elektronicznych.
Na pytanie, jakie kroki gmina podejmie w tej sytuacji, urzędnik nie był w stanie odpowiedzieć.
„Zastanawiamy się, co z tym zrobić” – powiedział.
Zaistniałej sytuacji nie byli też świadomi urzędnicy w Szprotawie.
„Nikt nam na to nie zwrócił uwagi. Myślałem, że jest wszystko w porządku. Nie byliśmy świadomi, zakładaliśmy ten adres prawie rok przed tym, zanim to weszło” – poinformował nas tamtejszy urzędnik.
Pod tym linkiem publikujemy listę urzędów, które według Ministerstwa Cyfryzacji do 21 stycznia 2025 r. nie posiadały adresu do e-Doręczeń. Przedstawione dane dotyczą skrzynek utworzonych zgodnie z nowymi regulacjami.
E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru, który miał ułatwić sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami. Jednak już od kilku dni media donoszą o licznych problemach związanych z funkcjonowaniem systemu. Jak poinformował w poniedziałek Dziennik Gazeta Prawna, „pierwsze dwa tygodnie stosowania elektronicznych odpowiedników listów poleconych za potwierdzeniem odbioru upłynęły urzędnikom na wielokrotnych próbach logowania do skrzynek, kilkugodzinnym pobieraniu nawet niewielkich załączników czy kilkudniowej wysyłce pism".
Resort cyfryzacji zapowiedział, że poza doraźnymi poprawkami do końca stycznia przedstawi projekt kolejnej nowelizacji przepisów.
mc/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz