Kolejka grójecko-wilanowska zaczęła działać z końcem XIX w., przewożąc zarówno pasażerów, jak i towary. Bardzo szybko stała się jednym z kluczowych połączeń z Warszawą przyczyniając się do rozwoju Piaseczna. Jej historia niesie ze sobą wiele ciekawostek, które od lat fascynują pasjonatów kolei.
Idea kolejki grójecko-wilanowskiej pojawiła się pod koniec XIX w. Rozwój Warszawy wymagał lepszego skomunikowania z okolicznymi miejscowościami. Z okolic Grójca do Warszawy przewożono m.in. produkty rolne, kolejka przewoziła mieszkańców okolicznych miejscowości do stolicy, a Warszawiakom pozwalała na odpoczynek poza miastem.
Uruchomienie kolejki poprawiło mobilność wielu mieszkańców, którzy mogli szybciej i wygodniej dotrzeć do Warszawy. Poprawa skomunikowania miejscowości przyczyniła się do integracji lokalnej społeczności, a wzdłuż trasy rozwijały się sklepy, karczmy, a także lokale usługowe.
Więcej na temat niezwykłej historii kolejki i jej znaczenia dla rozwoju Piaseczna możesz przeczytać na Przegląd Piaseczyński.
Nazwy kolejek wąskotorowych, które powstawały na terenie Polski nawiązywały do miejscowości, które dana linia łączyła. Kolej grójecko-wilanowska łączyła Grójec z Warszawą, skąd zatem człon wilanowska? Odnosi się do przebiegu trasy, a dokładniej – południowych dzielnic Warszawy, gdzie znajdowała się stacja początkowa: z Wilanowa, przez Mokotów, Wierzbno i Służewiec.
Trasa uruchomiona została 1 września 1899 r. Z Warszawy wyruszył pociąg nr 43, zabierając pasażerów z kolejnych stacji aż do Gołkowa. Trasa wiodła przez Mokotów, Służewiec i Piaseczno, a także przez liczne mniejsze stacje. Wzdłuż trasy zorganizowane były poczekalnie, mieszczące się również w prywatnych domach.
Budowa kolejki wymagała przygotowania odpowiedniej infrastruktury, powstawały mijanki i rozjazdy, a także dworce kolejowe. Przetrwałe do dziś informacje oraz zabudowania pokazują, jak przemyślana została budowa trasy.
Historia budowy kolejki grójecko-wilanowskiej nie była pozbawiona problemów. Zdarzały się wykolejenia wagonów, obsługa cegielni wymagała odczepiania części wagonów od składu, co wymagało czasu. Sporym wyzwaniem była również organizacja mijanek i synchronizacja działania.
Z czasem coraz wyraźniej obserwowano rywalizację z innymi liniami kolei wąskotorowej, co szczególnie widoczne było w rejonie Piaseczna i Pyry. Ruch pasażerski i towarowy był na tyle intensywny, że konieczna była modernizacja stacji oraz rozbudowa taboru. Inwestowano w nowe wagony pasażerskie i towarowe, dostosowane do rozwoju kolejki.
Budowa kolejki wąskotorowej miała duży wpływ na rozwój Piaseczna i okolicznych miejscowości, do których chętniej przyjeżdżali letnicy z Warszawy. Rozwijała się turystyka, letnicy nabywali działki rekreacyjne, powstawały sklepy, karczmy i punkty usługowe, co przyczyniło się do powstawania nowych miejsc pracy.
Uruchomienie kolejki miało korzystny wpływ również na rolnictwo, bo produkty mogły trafić do Warszawy szybciej. Wąskotorówka przyspieszyła rozwój Piaseczna, Grójca i okolicznych miejscowości, wpływając na gospodarczy i społeczny rozwój regionu.
Obecnie zachowały się jedynie fragmenty historycznej trasy kolejki grójecko-wilanowskiej, które przekształcone w linie turystyczne przyciągają miłośników kolei i historii. Wąskotorówką można wybrać się w trasę z Tarczyna do Piaseczna. Na trasie znajdują się odrestaurowane stacje kolejowe, w tym dworzec w Grójcu, który zachował swój wyjątkowy, historyczny charakter.
Mimo że kolejka grójecko-wilanowska nie jest obecnie wykorzystywana w codziennej komunikacji, to zachowane fragmenty historycznej trasy tworzą doskonałe świadectwo o rozwoju regionu. Do dnia dzisiejszego zachowały się elementy dawnej infrastruktury oraz linii kolejowych, będących atrakcją turystyczną regionu.
Legionowo: Budowa świateł przy poczcie rusza 27.10
A kiedy ktoś przywróci guziki na skrzyżowaniu przy błękitnym i na słowackiego ? Przyciski do wzbudzania zostały wyłączone w czasie pandemii, a miasto ma wdupie przywrócenie inteligentnych świateł. Teraz same generują korki, jaki to ma sens ? Za co my podatki płacimy ?
Legio
08:02, 2025-10-25
Rzecznik Praw Obywatelskich chce uciszyć psy
Niedługo jeszcze wprowadzą kary za głośne *%#)!& we własnym kiblu. Po prostu, nie otwierać służbom drzwi i tyle
Migdał
15:24, 2025-10-20
Izabelin: Szukali bomby w szkole podstawowej
Spokojnie, będzie w innym miejscu. Na razie są służby testowane
Irena
15:20, 2025-10-20
Legionowo: Kościół chce więcej pieniędzy na szkołę
Kasa, kasa, kasa.. przeliczacie dzieci na pieniądze i swoje skrzywione poglądy. Obleśne i wstrętne to jest. Tak naprawdę kto dubluje szkoly? Bo w moim mniemaniu to wlasnie ci krzykacze dublują siebie nawzajem. W artykule jest wzmianka o rownym traktowaniu dzieci, ale nie tych ze szkoly salezjan jak się rozumie? To nie są już dzieci, czy co?Wstyd, że lokalny portal informacyjny powołuje się na jakieś donosy i oszczerstwa, a nie fakty. Cytat z pisma skierowanego do Prezydenta miasta? Ładne macie przecieki w tym UM, że pismo zlozone wczoraj juz do was dotarło 🙃 kółko wzajemnej adoracji, które zaczyna się bać, bo przyszedł czas, który wymaga czegoś więcej niż siedzenia na stołkach. Swoją drogą-ciekawe ile poszło pieniędzy publicznych na niedawno przeprowadzoną paradę równości ze środków publicznych? Sami opublikowaliście post, ktory pokazuje jak bardzo co niektorzy nie liczą się ze zdaniem swoich wyborców i podatników, co z resztą oni sami wyrazili w reakcjach i komentarzach.
Emanuel Olisadebe
00:25, 2025-10-17
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu legio24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz