Zamknij
WIADOMOŚCI

Kolejka grójecko-wilanowska

Artykuł sponsorowany 21:38, 23.10.2025 Aktualizacja: 14:42, 27.10.2025
Skomentuj Budynek stacji Grójec przed remontem / Źródło: Z rejestru zabytków Budynek stacji Grójec przed remontem / Źródło: Z rejestru zabytków

Kolejka grójecko-wilanowska zaczęła działać z końcem XIX w., przewożąc zarówno pasażerów, jak i towary. Bardzo szybko stała się jednym z kluczowych połączeń z Warszawą przyczyniając się do rozwoju Piaseczna. Jej historia niesie ze sobą wiele ciekawostek, które od lat fascynują pasjonatów kolei.

Znaczenie kolejki grójecko-wilanowskiej

Idea kolejki grójecko-wilanowskiej pojawiła się pod koniec XIX w. Rozwój Warszawy wymagał lepszego skomunikowania z okolicznymi miejscowościami. Z okolic Grójca do Warszawy przewożono m.in. produkty rolne, kolejka przewoziła mieszkańców okolicznych miejscowości do stolicy, a Warszawiakom pozwalała na odpoczynek poza miastem.

Uruchomienie kolejki poprawiło mobilność wielu mieszkańców, którzy mogli szybciej i wygodniej dotrzeć do Warszawy. Poprawa skomunikowania miejscowości przyczyniła się do integracji lokalnej społeczności, a wzdłuż trasy rozwijały się sklepy, karczmy, a także lokale usługowe.

Więcej na temat niezwykłej historii kolejki i jej znaczenia dla rozwoju Piaseczna możesz przeczytać na Przegląd Piaseczyński.

Kolejka grójecko-wilanowska – skąd nazwa?

Nazwy kolejek wąskotorowych, które powstawały na terenie Polski nawiązywały do miejscowości, które dana linia łączyła. Kolej grójecko-wilanowska łączyła Grójec z Warszawą, skąd zatem człon wilanowska? Odnosi się do przebiegu trasy, a dokładniej – południowych dzielnic Warszawy, gdzie znajdowała się stacja początkowa: z Wilanowa, przez Mokotów, Wierzbno i Służewiec.

Uruchomienie linii i pierwsze przejazdy kolejki

Trasa uruchomiona została 1 września 1899 r. Z Warszawy wyruszył pociąg nr 43, zabierając pasażerów z kolejnych stacji aż do Gołkowa. Trasa wiodła przez Mokotów, Służewiec i Piaseczno, a także przez liczne mniejsze stacje. Wzdłuż trasy zorganizowane były poczekalnie, mieszczące się również w prywatnych domach.

Budowa kolejki wymagała przygotowania odpowiedniej infrastruktury, powstawały mijanki i rozjazdy, a także dworce kolejowe. Przetrwałe do dziś informacje oraz zabudowania pokazują, jak przemyślana została budowa trasy.

Wyzwania i rywalizacja podczas budowy kolei wąskotorowej

Historia budowy kolejki grójecko-wilanowskiej nie była pozbawiona problemów. Zdarzały się wykolejenia wagonów, obsługa cegielni wymagała odczepiania części wagonów od składu, co wymagało czasu. Sporym wyzwaniem była również organizacja mijanek i synchronizacja działania.

Z czasem coraz wyraźniej obserwowano rywalizację z innymi liniami kolei wąskotorowej, co szczególnie widoczne było w rejonie Piaseczna i Pyry. Ruch pasażerski i towarowy był na tyle intensywny, że konieczna była modernizacja stacji oraz rozbudowa taboru. Inwestowano w nowe wagony pasażerskie i towarowe, dostosowane do rozwoju kolejki.

Jak kolejka grójecko-wilanowska wpłynęła na rozwój Piaseczna?

Budowa kolejki wąskotorowej miała duży wpływ na rozwój Piaseczna i okolicznych miejscowości, do których chętniej przyjeżdżali letnicy z Warszawy. Rozwijała się turystyka, letnicy nabywali działki rekreacyjne, powstawały sklepy, karczmy i punkty usługowe, co przyczyniło się do powstawania nowych miejsc pracy.

Uruchomienie kolejki miało korzystny wpływ również na rolnictwo, bo produkty mogły trafić do Warszawy szybciej. Wąskotorówka przyspieszyła rozwój Piaseczna, Grójca i okolicznych miejscowości, wpływając na gospodarczy i społeczny rozwój regionu.

Współczesne losy kolejki grójecko-wilanowskiej

Obecnie zachowały się jedynie fragmenty historycznej trasy kolejki grójecko-wilanowskiej, które przekształcone w linie turystyczne przyciągają miłośników kolei i historii. Wąskotorówką można wybrać się w trasę z Tarczyna do Piaseczna. Na trasie znajdują się odrestaurowane stacje kolejowe, w tym dworzec w Grójcu, który zachował swój wyjątkowy, historyczny charakter.

Podsumowanie

Mimo że kolejka grójecko-wilanowska nie jest obecnie wykorzystywana w codziennej komunikacji, to zachowane fragmenty historycznej trasy tworzą doskonałe świadectwo o rozwoju regionu. Do dnia dzisiejszego zachowały się elementy dawnej infrastruktury oraz linii kolejowych, będących atrakcją turystyczną regionu.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%