Zamknij

Koniec impasu? Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy ma w końcu ruszyć

07:56, 11.03.2025 Aktualizacja: 08:17, 11.03.2025
Skomentuj Mapa: GDDKiA / Legio24 Mapa: GDDKiA / Legio24

Po latach sporów i formalnych przeszkód Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wznowienie prac przygotowawczych dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Brakujący 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 między węzłem Drewnica a węzłem Warszawa Wschód ma wreszcie powstać.

– Wznawiamy przygotowania dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy i wychodzimy z impasu związanego z ostatnią częścią warszawskiego węzła drogowego – poinformował Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA.

– Przerywamy trwający blisko 10 lat spór formalno-prawno-środowiskowy, który uniemożliwiał przygotowanie, a następnie realizację tej niezwykle ważnej inwestycji – dodał.

Nowa dokumentacja i rozwiązanie tunelowe

Pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji przetargowej na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Nowa analiza pozwoli na wyznaczenie najlepszego wariantu przebiegu trasy, uwzględniającego postulaty mieszkańców. – Tym razem ta inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem rozwiązania tunelowego podkreślił Piechowiak.

Jednocześnie drogowcy wycofają wnioski o decyzje środowiskowe, które od 2015 roku krążyły między urzędami i sądami, skutecznie blokując inwestycję. Były one bowiem zaskarżanie przez mieszkańców oraz inne instytucje.

– Dokumentacja wciąż znajduje się w instytucjach odpowiedzialnych za wydanie decyzji środowiskowej, ale zdecydowaliśmy się przeciąć ten spór i powrócić do prac przygotowawczych – zaznaczył rzecznik GDDKiA.

Droga ma powstać w ciągu 10 lat

GDDKiA zapowiada, że nowe warianty trasy zostaną opracowane przez wyłonione w przetargu biuro projektowe, a następnie poddane konsultacjom.

– Weźmiemy pod uwagę wszystkie postulaty, opinie i głosy zgłaszane przy wcześniejszych pracach, tak aby nie zaczynać od zera – zapewnił Piechowiak.

Po analizie wielokryterialnej drogowcy złożą nowy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Kolejnymi etapami będą projekt budowlany, uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) oraz rozpoczęcie robót budowlanych.

Szacowany termin realizacji inwestycji to lata 2032–2035.

Korki i chaos zamiast obwodnicy

Brak Wschodniej Obwodnicy Warszawy od lat powoduje znaczne problemy komunikacyjne w stolicy i aglomeracji.

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 68 km tras ekspresowych w ramach Warszawskiego Węzła Drogowego, jednak brakujący 14-kilometrowy fragment S17 utrudnia płynny ruch wokół Warszawy.

– Kierowcy, zamiast korzystać z obwodnicy, jeżdżą drogami wojewódzkimi nr 631, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, co powoduje korki i utrudnienia – wskazuje GDDKiA.

Z danych Generalnego Pomiaru Ruchu wynika, że najbardziej obciążonymi odcinkami ringu są obecnie S8 na wysokości Powązek (blisko 200 tys. pojazdów na dobę) oraz most Grota-Roweckiego (186 tys. pojazdów dziennie).

Czy tym razem WOW powstanie bez kolejnych opóźnień? Padało już wiele zapewnień w tej sprawie - kierowcy zapewne uwierzą, gdy będą mogli przejechać brakującym odcinkiem obwodnicy.

(Jarosław Malinowski)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%