Po latach sporów i formalnych przeszkód Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wznowienie prac przygotowawczych dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Brakujący 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 między węzłem Drewnica a węzłem Warszawa Wschód ma wreszcie powstać.
– Wznawiamy przygotowania dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy i wychodzimy z impasu związanego z ostatnią częścią warszawskiego węzła drogowego – poinformował Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA.
– Przerywamy trwający blisko 10 lat spór formalno-prawno-środowiskowy, który uniemożliwiał przygotowanie, a następnie realizację tej niezwykle ważnej inwestycji – dodał.
Pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji przetargowej na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Nowa analiza pozwoli na wyznaczenie najlepszego wariantu przebiegu trasy, uwzględniającego postulaty mieszkańców. – Tym razem ta inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem rozwiązania tunelowego – podkreślił Piechowiak.
Jednocześnie drogowcy wycofają wnioski o decyzje środowiskowe, które od 2015 roku krążyły między urzędami i sądami, skutecznie blokując inwestycję. Były one bowiem zaskarżanie przez mieszkańców oraz inne instytucje.
– Dokumentacja wciąż znajduje się w instytucjach odpowiedzialnych za wydanie decyzji środowiskowej, ale zdecydowaliśmy się przeciąć ten spór i powrócić do prac przygotowawczych – zaznaczył rzecznik GDDKiA.
GDDKiA zapowiada, że nowe warianty trasy zostaną opracowane przez wyłonione w przetargu biuro projektowe, a następnie poddane konsultacjom.
– Weźmiemy pod uwagę wszystkie postulaty, opinie i głosy zgłaszane przy wcześniejszych pracach, tak aby nie zaczynać od zera – zapewnił Piechowiak.
Po analizie wielokryterialnej drogowcy złożą nowy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Kolejnymi etapami będą projekt budowlany, uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) oraz rozpoczęcie robót budowlanych.
Szacowany termin realizacji inwestycji to lata 2032–2035.
Brak Wschodniej Obwodnicy Warszawy od lat powoduje znaczne problemy komunikacyjne w stolicy i aglomeracji.
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 68 km tras ekspresowych w ramach Warszawskiego Węzła Drogowego, jednak brakujący 14-kilometrowy fragment S17 utrudnia płynny ruch wokół Warszawy.
– Kierowcy, zamiast korzystać z obwodnicy, jeżdżą drogami wojewódzkimi nr 631, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, co powoduje korki i utrudnienia – wskazuje GDDKiA.
Z danych Generalnego Pomiaru Ruchu wynika, że najbardziej obciążonymi odcinkami ringu są obecnie S8 na wysokości Powązek (blisko 200 tys. pojazdów na dobę) oraz most Grota-Roweckiego (186 tys. pojazdów dziennie).
Czy tym razem WOW powstanie bez kolejnych opóźnień? Padało już wiele zapewnień w tej sprawie - kierowcy zapewne uwierzą, gdy będą mogli przejechać brakującym odcinkiem obwodnicy.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz