Rozbudowa Drogi Krajowej nr 61, na odcinku od Legionowa do Zegrza Południowego, była tematem poniedziałkowej sesji Rady Powiatu Legionowskiego. Na pytania radnych odpowiadali Ewa Gniwek - kierownik projektu z GDDKiA, Lech Juliszewski - dyrektor kontraktu, przedstawiciel wykonawcy - konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki (lider) i TORPOL (partner). Na sali obecny był także inżynier kontraktu, Leszek Mazurek.
Jak poinformował w swoim wystąpieniu przedstawiciel wykonawcy, Lech Juliszewski, prace w terenie już tak naprawdę ruszyły. Realizowana jest choćby wycinka drzew pod drogę serwisową. Trwa także rozpoznanie saperskie. Prace drogowe, po zakończeniu których poprawi się komfort użytkowania DK61, na dobre mają rozpocząć się wiosną 2024 roku i będą podzielone na dwie strefy: miejską i pozamiejską.
Podczas rozbudowy DK61 w strefie miejskiej, która przebiegać ma od ul. Nowodworskiej do Wczasowej drogowcy najpierw tymczasowo poszerzą obecną DK61 w kierunku wschodnim i przesuną tam ruch pojazdów. Na pozostałej części będą trwać prace. Kiedy się zakończą, ruch ma zostać przełożony na nowy odcinek, a na starym trwać będzie budowa. Podobna sytuacja miała miejsce podczas przebudowy DK61 w Legionowie.
Na terenie pozamiejskim, od ul. Wczasowej do Zegrza Południowego, wykonawca najpierw wybuduje drogę serwisową. Następnie skieruje na nią ruch z DK61 - tym samym ustępując miejsca ekipom budowlanym.
Po wakacjach przyszłego roku tuż obok obecnego ronda w Zegrzu Południowym powstanie tak zwane rondo tymczasowe, które na czas budowy przejmie ruch z DK61 i Drogi Wojewódzkiej nr 631. Umożliwi to budowę docelowego modelu skrzyżowania.
Jak poinformował radnych powiatowych Lech Juliszewski z konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki (lider) i TORPOL (partner), wszystkie prace związane z rozbudową Drogi Krajowej nr 61 na odcinku od Legionowa do Zegrza Południowego powinny się zakończyć w 2026 roku. Nie chciał jednak zdradzić konkretniejszego terminu, bo nie został on jeszcze do końca uzgodniony z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Istniejąca Droga Krajowa nr 61 na długości ok. 4,5 km zostanie rozbudowana. Będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstaną również drogi dojazdowe do obsługi terenu bezpośrednio przyległego do drogi. Na skrzyżowaniach wybudowane zostaną sygnalizacje świetlne, a w miejscu obecnego ronda w Zegrzu, na skrzyżowaniu z DW 631, powstanie węzeł Zegrze Południowe z estakadą wzdłuż DK61.
Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z chodnika i ciągu pieszo-rowerowego.
Podczas poniedziałkowej sesji dowiedzieliśmy się także, że drogi serwisowe na przeważającym odcinku przebudowanej DK61 będą znajdowały się po obu stronach nowej krajówki. Od wiaduktu kolejowego do Zegrza Płd. droga serwisowa będzie biegła tylko po stronie wschodniej (po prawej stronie) i łączyła się z DW631.
Wykonawca potwierdził natomiast obecność drogi dla rowerów. Ma ona ciągnąć się wzdłuż całego przebudowanego odcinka.
Niestety rozbudowa Drogi Krajowej nr 61 pociąga za sobą konieczność wywłaszczeń. Część gruntów należy bowiem do osób prywatnych. Sprawę tę poruszył w swoim pytaniu starosta legionowski, Sylwester Sokolnicki. Odpowiadając na pytanie starosty Ewa Gniwek, kierownik projektu zachęcała, aby zainteresowani mieszkańcy korzystali z informacji zawartych na specjalnej stronie internetowej. Link – TUTAJ.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki (lider) i TORPOL (partner). Umowa zawarta w grudniu 2020 r., o wartości prawie 195 mln zł, jest realizowana w formule Projektuj i buduj. Pierwotne założenia zakładały zakończenie wszystkich prac w II kwartale 2024 r. Dziś już wiemy, że termin ten jest nierealny i w dużej mierze za opóźnienie odpowiadają urzędnicy, a nie wykonawca (GDDKiA była dziewięć razy wzywana do uzupełnienia dokumentów w czasie ponownej oceny oddziaływania na środowisko). Realizacja inwestycji zakończyć się ma w 2026 roku - dokładny termin poznamy zapewne w najbliższych tygodniach.
Wiemy także, że zwiększą się koszty inwestycji, bo odpowiedni wniosek w tej sprawie wykonawca złożył w GDDKiA już wiele miesięcy temu. Ten wciąż czeka na rozpatrzenie.
Więcej na ten temat pisaliśmy przy okazji uzyskania decyzji ZRID dla tej inwestycji, w październiku 2023 roku:
[ZT]122820[/ZT]
0 1
Tak to jest jeśli pracownicy GDDKiA oraz projektanci nie słuchają co do nich mówią mieszkańcy i właściciele punktów działalności gospodarczej. Rozpatrzenie uwag do projektów zrobiły swoje. Ignorancja pani kierownik budowy tego odcinka DK61 to szczyt szczytów braku konstruktywnego dialogu, fachowości i zwykłego rozsądku w rozwiązywaniu zwykłych ludzkich spraw
iA