W poniedziałek (31.03) w Serocku odbyło się uroczyste podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej linii kolejowej na północnym Mazowszu. Inwestycja obejmuje ponad 70 kilometrów nowej, jednotorowej trasy, która ma połączyć Zegrze Południowe z Przasnyszem. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele rządu, samorządowcy oraz reprezentanci spółek kolejowych.
Minister Jan Grabiec, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przypomniał, że jeszcze kilkanaście lat temu podobne przedsięwzięcia wydawały się nierealne. – Dzisiaj spełniają się marzenia bardzo, bardzo wielu ludzi – powiedział. Wspominał, jak ważna dla mieszkańców była budowa obwodnicy Serocka oraz poszerzenie trasy z Legionowa do Zegrza.
Jak zaznaczył, piętnaście lat temu kolej do Zegrza była tylko wizją.
– Dzisiaj kolei jeździ, a już za chwilę w znaczeniu historii miasta Serocka pewnie, ale też naszego życia, mam nadzieję, zobaczymy kolej tutaj w Serocku i dalej na północno-wschodnim Mazowszu – dodał.
[ZT]124162[/ZT]
Z entuzjazmem o projekcie mówił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Jak przyznał, dla kolejarzy, którzy ostatni raz budowali długie linie w 1985 roku, to wyjątkowe wydarzenie.
– Marzeniem jest, żeby zacząć budować coś nowego, nie tylko krótkie łącznice na sieci kolejowej – podkreślił. Dodał, że nowa linia o długości ponad 70 kilometrów ma być impulsem rozwojowym dla regionów, które dotychczas nie miały dostępu do kolei.
– Kolej północnego Mazowsza z Zegrza do Przasnysza ma być bardzo poważną alternatywą dla transportu drogowego – zaznaczył.
Burmistrz Serocka, Artur Borkowski, przypomniał, że projekt powstał z inicjatywy 17 samorządów wszystkich szczebli. Jak wskazał, pomimo licznych trudności, współpraca i determinacja partnerów pozwoliły przejść do etapu projektowania.
– Charakter tej współpracy, wspólna determinacja, ale też zrozumienie tych samorządowych potrzeb i sprawność działania rządu oraz dobra współpraca z PLK sprawiają, że dziś przechodzimy do kolejnego, wydaje się przesądzającego etapu – podkreślił.
Prezes PKP PLK Piotr Wyborski przedstawił szczegóły inwestycji. Jak poinformował, dokumentacja projektowa powstanie w ciągu nieco ponad czterech lat i obejmie koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze oraz niezbędne pozwolenia.
– Celem, który jest, jest powstanie nowej linii kolejowej w pełni zelektryfikowanej, 73 kilometry linii, z kilkunastoma punktami obsługi podróżnych, z dużymi stacjami w Serocku, Pułtusku, Makowie Mazowieckim i Przasnyszu – przekazał.
Dodał, że planowany czas przejazdu do Warszawy z Serocka wyniesie około 35 minut, z Pułtuska 50 minut, a z Przasnysza około godziny i piętnastu minut.
Linia kolejowa między Zegrzem Południowym a Przasnyszem będzie w większości jednotorowa, zelektryfikowana. Użycie dwutorowych odcinków (zwanych długimi mijankami) pozwoli pociągom mijać się bez konieczności dłuższego czekania na przejazd pociągu z przeciwnej strony. Pociągi będą poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h. Organizator przewozów zadeklarował uruchomienie min. 14 pociągów na dobę, które pojadą między Przasnyszem a Warszawą.
Kolej Północnego Mazowsza połączy Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Zegrzem. Na trasie będzie 12 przystanków, w tym Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki, Przasnysz, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure oraz przystanek w gminie Szelków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
Dokumentację przygotuje konsorcjum firm Mosty Katowice i Arcadis. Wartość umowy to 32,5 mln zł, a zakończenie prac projektowych planowane jest na 2029 rok.
– Prace budowlane mogą rozpocząć się w 2030 roku i potrwać do 2033 roku, ale zależy to od uzyskania finansowania na budowę. Na razie finansowanie jest zapewnione jedynie na etap projektowy.
– przekazali przedstawiciele PKP PLK.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz