
Grafika: Mariusz Grzybek
W czerwcu tego roku odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 630 w gminie Jabłonna (tzw. drugiego odcinka obwodnicy). Projektanci z firmy Europrojekt Gdańsk S.A. zaprezentowali wstępne rozwiązania, a mieszkańcy licznie wzięli udział w dyskusji. Po spotkaniu uwagi można było składać pisemnie – także za pośrednictwem urzędu gminy.
We wrześniu jabłonowski magistrat opublikował dokument zatytułowany „Zestawienie wniosków i uwag złożonych po spotkaniu informacyjnym”, przygotowany przez projektanta. Wynika z niego, że większość postulatów mieszkańców (duża część się powtarzała) nie została uwzględniona, a tylko nieliczne doprowadziły do drobnych korekt w projekcie.
Sporo emocji wywołała kwestia układu jezdni. Mieszkańcy chcieli, by cały nowy odcinek nowej obwodnicy powstał w przekroju dwujezdniowym (2×2).
Z dokumentacji wynika jednak, że taki standard przewidziano tylko od ronda przy drodze krajowej nr 61 w rejonie sklepu OBI do ronda przy ulicy Chotomowskiej. Dalej, do połączenia z drogą wojewódzką nr 630 przy Lasach Chotomowskich, trasa będzie miała jedną jezdnię (1×2) – po jednym pasie w każdym kierunku. Co prawda zostanie zachowana rezerwa terenu pod przyszłą rozbudowę, ale na razie druga nitka nie powstanie.
Projektanci tłumaczą, że zakres inwestycji określił Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. To właśnie MZDW zdecydował, że w obecnym etapie droga zostanie zaprojektowana jako jednojezdniowa na końcowym odcinku.
Mieszkańcy z rejonu ulic Poziomkowej i Uroczej domagali się budowy ekranów akustycznych wzdłuż całego przebiegu trasy. Projektanci zapowiedzieli jednak, że ekrany powstaną tylko tam, gdzie obliczenia wykażą przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu.
Jak wskazano w odpowiedzi, na terenach niezabudowanych ekrany nie są projektowane, nawet jeśli plan miejscowy dopuszcza w przyszłości zabudowę mieszkaniową.
Taki tok rozumowania może być jednak krótkowzroczny. Do czasu, aż obwodnica faktycznie powstanie – a to perspektywa najwcześniej 4-5 lat – tereny przylegające do planowanej trasy mogą już zostać w większości zabudowane. Jabłonna intensywnie się urbanizuje, a nowe domy i osiedla powstają tam, gdzie tylko pozwalają na to miejscowe plany. W praktyce może to oznaczać, że ekrany i tak trzeba będzie wkrótce dobudować.
Kolejna grupa postulatów dotyczyła zjazdów do posesji. Część mieszkańców chciała, by z nowej obwodnicy można było bezpośrednio wjechać na działki.
Projektanci podkreślili jednak, że zjazdy indywidualne z drogi głównej nie są dopuszczalne. Ruch lokalny mają obsługiwać drogi serwisowe, które w kilku miejscach łączą się z główną trasą. Takie rozwiązanie ma poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Wśród propozycji znalazł się też wniosek o wprowadzenie sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów przy rondach turbinowych. Mieszkańcy chcieli, by przejazdy rowerowe były wyposażone w światła aktywowane przez użytkownika lub by zastosowano rozwiązania całkowicie bezkolizyjne.
Projektanci wyjaśnili, że ruch rowerowy poprowadzono po wydzielonych ścieżkach wokół rond, a same przejazdy zaprojektowano z azylami, dzięki czemu rowerzyści pokonują maksymalnie dwa pasy ruchu jednocześnie. W takiej sytuacji, jak wskazano w raporcie, sygnalizacja nie jest wymagana, a jej montaż mógłby nawet pogorszyć płynność ruchu.
Wniosek został odrzucony.
Niektóre uwagi mieszkańców znalazły jednak swoje miejsce w dokumentacji. Wprowadzono m.in.:
Druga część obwodnicy Jabłonny to nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 630 (DW630) o długości około 2,5 kilometra, który połączy drogę krajową nr 61 w rejonie ronda przy sklepie OBI z DW630 w kierunku Chotomowa, omijając centrum miejscowości. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech skrzyżowań, w tym dwóch rond o układzie turbinowym.
Na rondzie przy OBI powstanie dwupoziomowy węzeł z estakadą, który ma oddzielić ruch tranzytowy od lokalnego i ułatwić wjazd na obwodnicę. Kolejne skrzyżowanie zaplanowano w pobliżu ulicy Cichej – ma ono umożliwić włączenie ruchu z osiedli położonych po zachodniej stronie miejscowości. Następnie trasa połączy się z rondem turbinowym przy ulicy Chotomowskiej, które połączy drogę wojewódzką z ciągiem powiatowym prowadzącym w stronę Chotomowa. Ostatnie skrzyżowanie powstanie na północno-zachodnich obrzeżach Jabłonny, gdzie nowa droga połączy się z dotychczasowym przebiegiem DW630 i ulicą Modlińską, stanowiąc dalszy wyjazd w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego.
Inwestorem jest Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, a dokumentację przygotowuje Europrojekt Gdańsk S.A.
Zgodnie z harmonogramem projekt ma być gotowy w 2026 roku. Po zakończeniu prac projektowych MZDW na 2027 rok planuje ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych, które potrwają około dwóch lat. Jeśli uda się zabezpieczyć środki na realizację inwestycji, obwodnica mogłaby zostać ukończona około 2029 roku. Na razie finansowanie obejmuje jedynie przygotowanie dokumentacji projektowej.
[ZT]131008[/ZT]
Legionowo: Zielony cmentarz z kolumbariami. Mia...
W transparentnym konkursie na zarządcę wygra zapewne traczyk
Gruby z KZB
20:23, 2025-10-26
Sklep Action w Legionowie. Budynek jest już gotowy
Mrozek i lokalni policjanci będą mieli w końcu gdzie chodzić na akcje
Nikita
14:59, 2025-10-26
Kolizja toyoty, volvo i fiata na DK61 w Jabłonnie
Te skrzyżowanie jest źle zarządzane. Wielokrotnie ludzie protestowali. Ale zrobiono tak by zarabiać na mandatach. Niech ktoś wskaże wreszcie winną!
Marek
09:14, 2025-10-26
Legionowo: Budowa świateł przy poczcie rusza 27.10
To nie światła są potrzebne na tym skrzyżowaniu, tylko zakaz lewoskrętów i wyrzucenie stąd pieszych
K;-)
08:09, 2025-10-26
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz