Zamknij
WIADOMOŚCI

Mieszkańcy pisali, projektanci odrzucili. Większość uwag do projektu nowego odcinka obwodnicy Jabłonny trafiła do kosza

Redakcja 10:30, 27.10.2025 Aktualizacja: 13:36, 27.10.2025
Skomentuj Zdj. ilustracyjne, źródło: arch. Legio24.pl Zdj. ilustracyjne, źródło: arch. Legio24.pl

Trwa projektowanie drugiego odcinka obwodnicy Jabłonny, który połączy drogę krajową nr 61 w rejonie sklepu OBI z drogą wojewódzką nr 630, omijając centrum miejscowości. Choć po ostatnim spotkaniu konsultacyjnym mieszkańcy zgłosili kilkadziesiąt uwag do projektu, to – jak wynika z raportu opublikowanego przez Urząd Gminy Jabłonna – projektanci działający na zlecenie Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich większość z nich wyrzucili do kosza.

Grafika: Mariusz Grzybek

W czerwcu tego roku odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 630 w gminie Jabłonna (tzw. drugiego odcinka obwodnicy). Projektanci z firmy Europrojekt Gdańsk S.A. zaprezentowali wstępne rozwiązania, a mieszkańcy licznie wzięli udział w dyskusji. Po spotkaniu uwagi można było składać pisemnie – także za pośrednictwem urzędu gminy.

We wrześniu jabłonowski magistrat opublikował dokument zatytułowany „Zestawienie wniosków i uwag złożonych po spotkaniu informacyjnym”, przygotowany przez projektanta. Wynika z niego, że większość postulatów mieszkańców (duża część się powtarzała) nie została uwzględniona, a tylko nieliczne doprowadziły do drobnych korekt w projekcie.

Spór o przekrój drogi

Sporo emocji wywołała kwestia układu jezdni. Mieszkańcy chcieli, by cały nowy odcinek nowej obwodnicy powstał w przekroju dwujezdniowym (2×2).

Z dokumentacji wynika jednak, że taki standard przewidziano tylko od ronda przy drodze krajowej nr 61 w rejonie sklepu OBI do ronda przy ulicy Chotomowskiej. Dalej, do połączenia z drogą wojewódzką nr 630 przy Lasach Chotomowskich, trasa będzie miała jedną jezdnię (1×2) – po jednym pasie w każdym kierunku. Co prawda zostanie zachowana rezerwa terenu pod przyszłą rozbudowę, ale na razie druga nitka nie powstanie.

Projektanci tłumaczą, że zakres inwestycji określił Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. To właśnie MZDW zdecydował, że w obecnym etapie droga zostanie zaprojektowana jako jednojezdniowa na końcowym odcinku.

Ekrany tylko tam, gdzie to konieczne

Mieszkańcy z rejonu ulic Poziomkowej i Uroczej domagali się budowy ekranów akustycznych wzdłuż całego przebiegu trasy. Projektanci zapowiedzieli jednak, że ekrany powstaną tylko tam, gdzie obliczenia wykażą przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu.

Jak wskazano w odpowiedzi, na terenach niezabudowanych ekrany nie są projektowane, nawet jeśli plan miejscowy dopuszcza w przyszłości zabudowę mieszkaniową.

Taki tok rozumowania może być jednak krótkowzroczny. Do czasu, aż obwodnica faktycznie powstanie – a to perspektywa najwcześniej 4-5 lat – tereny przylegające do planowanej trasy mogą już zostać w większości zabudowane. Jabłonna intensywnie się urbanizuje, a nowe domy i osiedla powstają tam, gdzie tylko pozwalają na to miejscowe plany. W praktyce może to oznaczać, że ekrany i tak trzeba będzie wkrótce dobudować.

Zjazdy i drogi dojazdowe

Kolejna grupa postulatów dotyczyła zjazdów do posesji. Część mieszkańców chciała, by z nowej obwodnicy można było bezpośrednio wjechać na działki.

Projektanci podkreślili jednak, że zjazdy indywidualne z drogi głównej nie są dopuszczalne. Ruch lokalny mają obsługiwać drogi serwisowe, które w kilku miejscach łączą się z główną trasą. Takie rozwiązanie ma poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Sygnalizacja dla rowerzystów?

Wśród propozycji znalazł się też wniosek o wprowadzenie sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów przy rondach turbinowych. Mieszkańcy chcieli, by przejazdy rowerowe były wyposażone w światła aktywowane przez użytkownika lub by zastosowano rozwiązania całkowicie bezkolizyjne.

Projektanci wyjaśnili, że ruch rowerowy poprowadzono po wydzielonych ścieżkach wokół rond, a same przejazdy zaprojektowano z azylami, dzięki czemu rowerzyści pokonują maksymalnie dwa pasy ruchu jednocześnie. W takiej sytuacji, jak wskazano w raporcie, sygnalizacja nie jest wymagana, a jej montaż mógłby nawet pogorszyć płynność ruchu.

Wniosek został odrzucony.

Co projektanci uwzględnili

Niektóre uwagi mieszkańców znalazły jednak swoje miejsce w dokumentacji. Wprowadzono m.in.:

  • korektę przebiegu jednej z dróg dojazdowych,
  • zmianę trasy ścieżki rowerowej w rejonie ronda przy DK61,
  • poprawki w lokalizacji zbiornika retencyjnego,
  • drobne modyfikacje dotyczące odwodnienia i oznakowania.

Nowy odcinek obwodnicy Jabłonny

Druga część obwodnicy Jabłonny to nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 630 (DW630) o długości około 2,5 kilometra, który połączy drogę krajową nr 61 w rejonie ronda przy sklepie OBI z DW630 w kierunku Chotomowa, omijając centrum miejscowości. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech skrzyżowań, w tym dwóch rond o układzie turbinowym.

Na rondzie przy OBI powstanie dwupoziomowy węzeł z estakadą, który ma oddzielić ruch tranzytowy od lokalnego i ułatwić wjazd na obwodnicę. Kolejne skrzyżowanie zaplanowano w pobliżu ulicy Cichej – ma ono umożliwić włączenie ruchu z osiedli położonych po zachodniej stronie miejscowości. Następnie trasa połączy się z rondem turbinowym przy ulicy Chotomowskiej, które połączy drogę wojewódzką z ciągiem powiatowym prowadzącym w stronę Chotomowa. Ostatnie skrzyżowanie powstanie na północno-zachodnich obrzeżach Jabłonny, gdzie nowa droga połączy się z dotychczasowym przebiegiem DW630 i ulicą Modlińską, stanowiąc dalszy wyjazd w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego.

Inwestorem jest Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, a dokumentację przygotowuje Europrojekt Gdańsk S.A.

Zgodnie z harmonogramem projekt ma być gotowy w 2026 roku. Po zakończeniu prac projektowych MZDW na 2027 rok planuje ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych, które potrwają około dwóch lat. Jeśli uda się zabezpieczyć środki na realizację inwestycji, obwodnica mogłaby zostać ukończona około 2029 roku. Na razie finansowanie obejmuje jedynie przygotowanie dokumentacji projektowej.

[ZT]131008[/ZT]

 

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%