„PIT opłaca się w Legionowie” to doskonale znana od lat akcja ratusza, która ma zachęcić mieszkańców miasta do opłacania podatku dochodowego w legionowskim Urzędzie Skarbowym. Po raz pierwszy do udziału w tej akcji zaproszono jednak lokalne firmy, którym oferuje się dwa pakiety sponsoringowe. Co można otrzymać w zamian?
Ratusz oferuje między innymi umieszczenie logo firmy na materiałach promocyjnych akcji, wzmiankę o firmie na profilach w mediach społecznościowych i oficjalny certyfikat. Ile kosztuje taka przyjemność? 2,5 tys. zł. Nie jest to jednak szczyt cennikowych możliwości nowych władz Legionowa.
Bogatsze firmy mogą wykupić „pakiet premium”, który kosztuje 2 razy tyle. Za 5 tys. zł, poza korzyściami opisanymi powyżej, będzie możliwość osobistego wręczenia nagrody podczas „wydarzenia finałowego”. Dodatkowo w urzędowym biuletynie „Puls Miasta” zostanie opublikowany artykuł sponsorowany, opisujący firmę.
Jak zaznaczają urzędnicy, wsparcie firm ma pomóc w zorganizowaniu akcji na „najwyższym” poziomie. Co to oznacza i na co dokładnie zostaną wydane pieniądze legionowskich przedsiębiorców, ratusz już nie wspomina.
To co proponuje lokalnym firmom Urząd Miasta Legionowo to nic innego jak umowa sponsoringu. W świetle orzeczenia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, rozpatrującej w 2023 roku zapytanie Prezydenta Starachowic, takie działanie ratusza może być nie do końca zgodne z prawem. Dlaczego?
Jak podaje Serwis Samorządowy PAP, w 2023 roku Prezydent Starachowic zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z zapytaniem o możliwość zawarcia umowy sponsoringu z prywatnym przedsiębiorstwem. Chodziło o obchody związane z jubileuszem 400-lecia wydania przywileju lokacyjnego dla Wierzbnika.
Środki miały zostać przeznaczone na wykonanie muralu na budynku gminnym, w zamian za umieszczenie na tym muralu swojego logotypu oraz ewentualnie dodatkowo w zamian za inne działania typu m.in.: umieszczenie logotypu sponsora na projektach graficznych i materiałach promocyjnych gminy i na stronie internetowej gminy, a także możliwość prezentacji firmy podczas miejskich imprez i wydarzeń kulturalnych odbywających się w ramach jubileuszu.
- czytamy w informacji Serwisu Samorządowego PAP.
RIO uznało taką umowę za wątpliwą prawnie. Jak czytamy w decyzji Izby, umowa sponsoringu występuje w obrocie gospodarczym w związku z obowiązującą zasadą swobody zawierania umów. Zasada ta jednak w przypadku umów zawieranych przez jednostki samorządu terytorialnego doznaje ograniczeń z uwagi na zapisy zawarte w innych aktach prawnych albowiem wszelkie zdarzenia ekonomiczno - finansowe muszą znaleźć odzwierciedlenie w budżecie jednostki samorządu terytorialnego.
Jak informuje Serwis Samorządowy PAP, kielecka RIO przypomniała także lokalnym władzom, że ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego precyzyjnie określa zasady finansowania gmin wskazując źródła ich finansowania, tymczasem „środki ze sponsoringu nie należą do tego katalogu”. Zdaniem RIO „w oparciu o wskazane wyżej przepisy nie istnieje zatem możliwość zaplanowania środków z tego tytułu”. Dochodów z tytułu sponsoringu nie przewidują również inne ustawy.
Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu wyraziła tożsamy pogląd, iż zadaniami użyteczności publicznej w świetle art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 tej ustawy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, „a usługi sponsoringu, których celem jest podniesienie renomy sponsora i zwiększenie jego popularności na rynku lokalnym wykraczają poza zadania użyteczności publicznej”.
Link do wiadomości Urzędu Miasta Legionowo, opisującego akcję znajduje się TUTAJ.
Poniżej skan wykonany w dniu 18 stycznia 2025 roku:
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz