Zamknij
WIADOMOŚCI

Polacy boją się deepfake-ów. 72 proc. widzi w nich poważne zagrożenie

PAP 06:10, 22.11.2025 Aktualizacja: 13:24, 22.11.2025
Skomentuj PAP PAP

72 proc. Polaków postrzega deepfake'i, czyli materiały wygenerowane przez AI, które wyglądają autentycznie, jako poważne zagrożenie - wynika z raportu Santander Consumer Banku. Jednocześnie ponad 60 proc. uważa informacje w social mediach za neutralne lub wiarygodne.

Jak wynika z raportu "Polaków portfel własny: w sieci oszustów", zjawisko deepfake’ów jest postrzegane jako poważne zagrożenie przez niemal trzy czwarte Polaków (72 proc.). 18 proc. oceniło je jako umiarkowane, a 3 proc. jako niewielkie zagrożenie. Zaledwie 1 proc. respondentów uznał, że takie materiały nie stanowią żadnego zagrożenia - podkreślili autorzy raportu. Jak dodali, oznacza to, że coraz trudniej jest odróżnić prawdziwe informacje od zmanipulowanych.

W raporcie wskazano, że 42 proc. Polaków codziennie korzysta z mediów społecznościowych w poszukiwaniu informacji. Jeden na czterech badanych sięga po nie kilka razy w tygodniu (25 proc.), a przeszło co dziesiąty (11 proc.) kilka razy w miesiącu. 15 proc. ankietowanych w ogóle nie traktuje social mediów jako źródła informacji.

Czy ufamy portalom społecznościowym?

41 proc. respondentów pytana o wiarygodność informacji publikowanych w mediach społecznościowych wskazała, że ocenia je neutralne. Jedna czwarta (25 proc.) uważa, że informacje w social mediach są raczej lub bardzo godne zaufania. Taki sam odsetek (25 proc.) ocenił, że są niewiarygodne.

Jak wynika z raportu, w grupie osób w wieku 18-29 lat połowa badanych (51 proc.) zadeklarowała codzienne korzystanie z mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji. W tej grupie blisko jedna czwarta badanych (24 proc.) wskazała, że nie ufa w pełni publikowanym w nim informacjom. Natomiast co dziesiąty badany (11 proc.) ocenił newsy w social mediach jako bardzo rzetelne.

"To pokazuje, że częste korzystanie nie równa się bezkrytycznemu zaufaniu - młodzi użytkownicy intensywnie korzystają z platform, ale pozostają stosunkowo sceptyczni wobec jakości informacji" - skomentował cytowany w komunikacie Marcin Szklarski z Santander Consumer Banku.

Z raportu wynika, że mężczyźni (28 proc.) częściej niż kobiety (23 proc.) postrzegają informacje znalezione w mediach społecznościowych jako wiarygodne lub bardzo wiarygodne.

68 proc. respondentów stwierdziło, że wie jakie działania podjąć, aby chronić się przed fake newsami w internecie. Pięćdziesięciolatkowie są grupą, która najczęściej wskazywała, że ma świadomość tego, co należy robić, aby unikać dezinformacji, odpowiedziało tak 80 proc. ankietowanych w tym wieku. Trzydziesto- i czterdziestolatkowie ocenili swoje umiejętności w tym zakresie bardzo podobnie (po 76 proc.). Najmniej pewni swojej wiedzy w zakresie dezinformacji są respondenci w grupie wiekowej 18-29 lat (63 proc.) oraz w wieku 60+ (56 proc.).

Zalecenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu

"Media społecznościowe to dziś jedno z głównych źródeł informacji dla Polaków, ale to nie oznacza, że każdej treści można ufać. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, warto sprawdzić źródło informacji, poszukać potwierdzenia w innych mediach i zachować czujność wobec materiałów budzących emocje - szczególnie gdy mogą być zmanipulowane, np. za pomocą deepfake’ów" - wskazał Marcin Szklarski.

Dodał, że w praktyce oznacza to nie tylko korzystanie z narzędzi do weryfikacji treści, ale też systematyczne śledzenie aktualnych wskazówek dotyczących cyberbezpieczeństwa. "Nawet jeśli wydaje się, że mamy wystarczającą wiedzę, zagrożenia w sieci stale ewoluują, dlatego regularna aktualizacja umiejętności i źródeł wiedzy jest kluczowa, by skutecznie chronić się przed manipulacją" - podkreślił Szklarski.

Raport "Polaków portfel własny: w sieci oszustów", powstał na podstawie badania, które zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku na grupie 1 tys. dorosłych osób, metodą wywiadów telefonicznych (CATI), w dniach 11-21 sierpnia br. (PAP)

mbl/ mick/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
0%