Wątpliwości UOKiK wzbudziły m.in. promocje typu „1+1 gratis”, które – choć powszechnie stosowane – były zdaniem wielu konsumentów nieczytelne i mylące. Klienci mieli trudność z ustaleniem rzeczywistej ceny jednej sztuki i faktycznej wartości promocji.
W jednej ze skarg opisano przykład sałaty:
„Widząc taką cenę z odległości około 1 metra, w oczy rzucają się informacje 1+1 GRATIS oraz cena 3,00 zł. Co mi osobiście sugeruje, że jedna sałata kosztuje 3 zł, natomiast druga jest gratis. Po wczytaniu się w treść okazuje się jednak, że jedna sałata kosztuje 5,99 zł i wówczas druga jest gratis.”
Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że sposób prezentacji promocji w sklepach Biedronka mógł wprowadzać w błąd również w innych przypadkach.
W oficjalnym komunikacie UOKiK zaznaczono:
„Podstawą działań podjętych przez Urząd były sygnały napływające od konsumentów, którzy opisywali różne nieprawidłowości podczas akcji promocyjnych sieci Biedronka. Klienci sklepów skarżyli się w szczególności na problemy z odczytaniem właściwej ceny przy zakupie wielosztuk oraz podawanie informacji o najniższych cenach z 30 dni przed obniżkami w sposób nieczytelny, w tym zbyt małą czcionką.”
Zarzuty obejmują również stosowanie tzw. fałszywych obniżek – czyli prezentowanie promocji w odniesieniu do ceny regularnej, a nie najniższej z ostatnich 30 dni. To mogło sugerować większy rabat, niż faktycznie istniał.
Zarzuty usłyszeli także trzej członkowie zarządu Jeronimo Martins Polska. Jak zaznaczono:
„Wygląd i treść cenówek jest ustalana odgórnie w centrali spółki, w której zarząd zobowiązany jest nadzorować i zatwierdzać tego rodzaju procesy.”
Każdej z osób grozi kara do 2 mln zł.
Postępowanie wobec Biedronki to część szerszej akcji Urzędu. Podobne sprawy toczą się m.in. wobec Zalando, Media Markt, Sephory, Glovo, a także sieci stacjonarnych: Aldi, Lidl, Dino i Żabka. Urząd podkreśla, że sposób prezentowania obniżek musi być przejrzysty, rzetelny i zgodny z unijnym orzecznictwem.
W przypadku potwierdzenia zarzutów przez UOKiK kara może wynieść do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
W 2024 roku Jeronimo Martins Polska – właściciel sieci Biedronka – osiągnęła w Polsce przychód na poziomie 23,6 miliarda euro, co po przeliczeniu na złotówki daje około 105 miliardów złotych. Wysokość kary dla popularnej sieci handlowej może więc wynieść nawet 10,5 miliarda złotych.
Legionowo: Nowy blok przy targu. Inwestor z...
Ale co w tym jest sensacyjnego? Zmienił się prezydent, to i zmieniły się zasady.
Yoolca
07:59, 2025-09-09
Dobra Buła i Legio24.pl ogłaszają konkurs! Wygr...
50 złotych? Tam byle burger tyle kosztuje.. Lepiej dajcie promocję 1+1 jak było wcześniej.. wyjdzie na to samo, ale więcej osób skorzysta.. 50 złotych kupon i jeszcze mam fotki strzelać i pilnować paragonu ?! Bez jaj.
TOTALNA LIPA
22:23, 2025-09-08
Legionowo: Nowy blok przy targu. Inwestor z...
cyrk na kółkach :))))))
Endrju
13:59, 2025-09-06
MZDW: Pełna mobilizacja przy remoncie DW632
Zenada. 7 osob na calym odcinku, z czego 4 siedzialy i palily
Tomcraft
22:19, 2025-09-03
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz