Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez resort infrastruktury. Projekt implementuje unijną dyrektywę z listopada 2023 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych (ITS) w transporcie drogowym i jego interfejsów z innymi rodzajami transportu, tzw. dyrektywę ITS.
Projekt przede wszystkim zakłada utworzenie Krajowego Punktu Dostępu do danych o podróżach multimodalnych (KPD MMTIS), co ma stworzyć warunki dla cyfryzacji sektora mobilności, w tym publicznego transportu zbiorowego. Resort w uzasadnieniu projektu zwrócił uwagę, że obecnie dane, np. rozkłady jazdy często nie są dostępne w formacie cyfrowym lub są rozproszone i niejednolite, co powoduje ograniczoną możliwość ich wymiany lub integracji w innych systemach. Resort chce, by w ramach KPD MMTIS utworzony został ogólnopolski rejestr przystanków komunikacyjnych i dworców z uwzględnieniem informacji o ich dostępności oraz cyfrowa baza rozkładów jazdy.
„W wyniku realizacji projektu mają być stworzone warunki, aby dane były otwarte, interoperacyjne i mogły być swobodnie wymieniane i wykorzystywane do budowy innowacyjnych usług transportowych oraz do prowadzenia analiz i raportowania” - podkreśliło ministerstwo. Dodało, że obecnie prowadzi trzy KPD w ramach innych unijnych dyrektyw na stronie dane.gov.pl, ale forma ta jest tymczasowa. Dane, na prośbę MI, wysyłane są drogą mailową i aktualizowane raz na kwartał.
Obecny stan prawny, jak wyjaśniono, nie pozwala na realizację obowiązków narzuconych przez UE, gdyż m.in. nie można zapewnić odpowiedniego standardu danych oraz powstają trudności w ich uzyskaniu od niektórych podmiotów.
Resort dodał, że od stycznia 2017 r. prowadzony jest KPD GDDKiA, choć obecnie liczba samorządowych zarządców dróg z nim współpracujących wynosi pięć. Dlatego projektowana nowela ma zobowiązać ich do dostarczania danych do KPD GDDKiA.
„Niezbędnym stało się w znowelizowanej ustawie nałożenie na samorządowych zarządców dróg obowiązku dostarczania danych do KPD GDDKiA, jeśli posiadają aplikacje ITS lub usługi ITS w zakresie właściwości KPD” – wskazano w uzasadnieniu.
Projekt zakłada również aktualizację niektórych definicji i zasad wdrażania ITS, zobowiązanie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do prowadzenia Krajowego Punktu Dostępu do danych o drogach publicznych oraz nowe przepisy w zakresie minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym.
Jednocześnie MI chce rozwijać współpracę na poziomie krajowym i międzynarodowym w celu standaryzowania i testowania usług ITS, w tym zobowiązać GDDKiA do pracy z Komisją Europejską w celu ujednolicenia standardów funkcjonowania KPD w skali unijnej oraz jego zasad, wdrażania i rozwijania. GDDKiA ma również, przy współpracy z KE, wspierać realizację standardu METR, który dotyczy stworzenia systemu elektronicznego odwzorowania informacji o przepisach i zasadach ruchu, obowiązujących na danej drodze.
Aby zapewnić realizację wymogów określonych w unijnych rozporządzeniach, Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma przyjmować deklaracje podmiotów, w tym m.in. GDDKiA oraz zarządców dróg miejskich, na podstawie których będzie wydawał ocenę spełnienia wymogów określonych w dyrektywach. Weryfikacja zgodności deklaracji ze stanem faktycznym ma być wyrywkowa. GITD może żądać m.in. dodatkowych dowodów, opisu danych lub map cyfrowych. „Celem przeprowadzania oceny jest sprawdzenie, czy zadeklarowany zestaw danych jest rzeczywiście dostępny i możliwy do pobrania z KPD GDDKiA” - wyjaśniono.
Ponadto, projektowane przepisy mają zobowiązać GITD do przygotowania dla ministra właściwego ds. transportu do 31 marca każdego roku sprawozdania za poprzedni rok z oceny składanych deklaracji i wyników weryfikacji wyrywkowych. Efektem projektu ma być również zdefiniowanie i świadczenie usługi informacji na potrzeby bezpieczeństwa ruchu drogowego co najmniej na transeuropejskiej sieci drogowej TEN-T.
jls/ malk/ mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz