Nastoletni uczniowie Szkoły Specjalnej uczą się samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie uczestnicząc we wspomaganym przez powiat legionowski programie "Ja w dorosłym świecie". Czy osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą wytrenować umiejętność rozwiązywania problemów i reagowania na różne sytuacje? Okazuje się, że tak. Aktywnego i niezależnego życia w społeczeństwie można się nauczyć. Kluczem jest rozwijanie kompetencji społecznych, nabywanych poprzez doświadczenie.
Projekt "Ja w dorosłym świecie" to odpowiedź na wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej. Program stworzono w oparciu o potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, uczęszczających do szkół ponadgimnazjalnych. Jego adresatem są wychowankowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie.
Jest to ostatni etap ich nauki, skoncentrowany na wspomaganiu wszechstronnego rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i umiejętnościami, usprawnianiu zaburzonych funkcji rozwojowych, a także kształtowaniu autonomii i socjalizacji tej grupy uczniów.
Celem projektu jest utrwalenie wiedzy zdobytej na wcześniejszych etapach edukacji, wypracowanie mechanizmu dostrzegania zagrożeń zdrowia i właściwego reagowania na nie, ukształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego oraz usprawnienie procesów myślowych, takich jak porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie i odnajdywanie związków przyczynowo-skutkowych. Oprócz tego, projekt zakłada zaznajomienie z urzędami i instytucjami w miejscu zamieszkania. Zgodnie z podstawą programową wpaja się uczniom nawyk przestrzegania zasad bhp podczas pracy, a także poczucie odpowiedzialności za jakość wykonywanych zadań oraz powierzone mienie. Młodzież uczy się aktywnie współpracować w grupie, posługiwać zwrotami grzecznościowymi oraz zachowywać stosownie do sytuacji i otoczenia. Istotnym elementem jest proces budowania poczucia własnej wartości. Ambicją autorów programu jest również zapobieganie wykluczeniu społecznemu oraz przełamywanie stereotypów i fobii społecznych dotyczących funkcjonowania osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Jedna z wycieczek "zapoznawczych" miała miejsce 1 października. Uczniowie Szkoły wybrali się do Starostwa. Młodzież poznała rozplanowanie przestrzenne budynku, a także zadania poszczególnych wydziałów i referatów. Grupa miała okazję zobaczyć nową siedzibę Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
/Kos/Was, Starostwo Powiatowe w Legionowie/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz