Zabytkowy holownik "Ziemowit", cumujący na Jeziorze Zegrzyńskim w Nieporęcie, przejdzie gruntowną renowację. Dzięki planowanym pracom statek odzyska swój dawny blask i zostanie przekształcony w izbę pamięci poświęconą historii jednostki oraz regionu.
Renowacja obejmie zabezpieczenie konstrukcji, odnowienie poszycia kadłuba oraz rekonstrukcję wybranych elementów oryginalnego wyposażenia. Celem jest zachowanie autentyczności jednostki oraz jej przystosowanie do funkcji edukacyjnej i kulturalnej.
- W ramach prac dawny holownik parowy zostanie przystosowany do nowej funkcji – izby pamięci, poświęconej jego niezwykłej historii oraz dziejom Jeziora Zegrzyńskiego. Dzięki temu „Ziemowit” stanie się miejscem spotkań, edukacji i żywą lekcją tradycji żeglarskiej naszego regionu!
– napisała w mediach społecznościowych wójt Gminy Nieporęt, Agnieszka Powała.
W przetargu na prace konserwatorskie i restauratorskie wybrano firmę KALBUD Bogdan Kalinowski z Legionowa. Koszt inwestycji wyniesie nieco ponad 159 tys. zł, a środki na jej realizację pochodzą z dotacji Gminy Nieporęt. Wykonawca zapewni 36 miesięcy gwarancji oraz 60 miesięcy rękojmi na wykonane prace.
- Jezioro Zegrzyńskie to prawdziwa perełka naszej gminy, a "Ziemowit" to jeden z jego symboli. Cieszę się, że możemy zadbać o jego przyszłość i sprawić, by nadal był ważnym elementem lokalnego dziedzictwa
– dodała wójt Gminy Nieporęt.
W galerii poniżej program prac konserwatorskich dawnego holownika parowego Ziemowit. Źródło: UG Nieporęt
[FOTORELACJA]2577[/FOTORELACJA]
Holownik "Ziemowit" to jedna z niewielu zachowanych jednostek żeglugi śródlądowej na Mazowszu. W 2017 roku został wpisany do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wpis ten był wynikiem działań Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich oraz Nieporęckiego Stowarzyszenia Historycznego, które zwróciły uwagę na jego historyczne znaczenie.
Holownik "Ziemowit" to jednostka z bogatą historią, sięgającą początków XX wieku. Został zbudowany w 1907 roku w stoczni Werft Übigau w położonej nad Łabą w pobliżu niemieckiego Drezna. Jego kadłub o numerze budowy 966 ma długość 38,5 m, szerokość 4,80 m i zanurzenie 0,90 m. Napędzała go dwucylindrowa maszyna parowa podwójnego rozprężania o mocy 200 KM, a źródłem pary był kocioł produkcji firmy H. Pauksch z Gorzowa Wielkopolskiego.
Na przestrzeni lat "Ziemowit" wielokrotnie zmieniał właścicieli i nazwy, przemierzając wody Odry, Warty, Noteci i Wisły. Początkowo należał do prywatnych armatorów, by następnie, po zakończeniu II wojny światowej, trafić pod zarząd Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu. W 1957 roku został przekazany Yacht Klubowi Polski w Warszawie i dostosowany do nowych funkcji – na jego pokładzie znalazła się m.in. restauracja i kabiny noclegowe.
- W 1968 r. przeprowadzono „Ziemowita” z przystani przy Wale Miedzeszyńskim na Jezioro Zegrzyńskie. Okazało się, że konieczne jest zdjęcie komina, barierek na pokładzie słonecznym i sterówki, ponieważ światło mostu ulicy Marywilskiej wynosi tylko 4,9 m, i statek by się pod nim nie zmieścił. Na. Jeziorze Zegrzyńskim „Ziemowit” zacumowany został w porcie Nieporęt
- pisze w swoim artykule Artur Magnuszewski, polski hydrolog, doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego.
Teraz dzięki wsparciu gminy i dotacji na prace konserwatorskie, ta wyjątkowa jednostka odzyska swój dawny blask i stanie się przestrzenią pamięci, edukacji oraz spotkań miłośników historii i żeglugi.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu legio24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz