Przypomnijmy, że budowa nowego tunelu, w miejsce przejazdu kolejowego w ciągu ulic Kwiatowa – Polna w Legionowie rozpoczęła się oficjalnie w nocy z 30 na 31 grudnia 2021 roku.
W ramach inwestycji wybudowano podziemną przeprawę pod torami kolejowymi o długości 151 metrów i szerokości 13 metrów. Zastosowane rozwiązanie umożliwiło poprowadzenie jezdni o szerokości 6 m z dwoma pasami ruchu oraz szerokiej na 3 metry trasy pieszo-rowerowej. Wysokość tunelu wynosi 3,5 m.
Dodatkowo od strony ul. Kwiatowej miasto Legionowo przebudowało system komunikacji drogowej, powstało tu między innymi rondo.
Bezkolizyjne skrzyżowanie powstało z inicjatywy Gminy Miejskiej Legionowo przy wsparciu finansowym PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz władz województwa mazowieckiego. Łącznie zadanie warte było ponad 33 mln zł netto. Zaangażowanie PLK SA w zadanie wyniosło ponad 14,5 mln zł netto, a z urzędu marszałkowskiego pochodzą 4 mln zł. Pozostałe środki zabezpieczono w budżecie miasta.
Otwarcie nowej przeprawy pod torami kolejowymi poprzedziły przemówienia. Głos zabrał między innymi prezydent miasta, Roman Smogorzewski, radna Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Anna Brzezińska i członek zarządu PKP PLK S.A., Arnold Bresch.
W czasie swojego przemówienia prezydent Legionowa dziękował instytucjom, które wsparły budowę nowego tunelu. Podziękowania skierował także do firmy wykonującej prace budowlane. Nie obyło się także bez podziękowań dla okolicznych mieszkańców, którzy podczas realizacji tej ważnej inwestycji wykazali się dużą cierpliwością.
[WIDEO]193[/WIDEO]
[FOTORELACJA]2273[/FOTORELACJA]
Około godz. 11:35 do tunelu wjechały pierwsze samochody – zabytkowy Fiat 125P z 1979 roku oraz wóz Ochotniczej Straży Pożarnej z Legionowa. Z kolei oficjalnej inauguracji ścieżki rowerowej dokonali licznie obecni na miejscu rowerzyści.
Roman Smogorzewski podczas swojej wypowiedzi zauważył, że nowy tunel w ciągu ulic Kwiatowa – Polna może się stać doskonałą alternatywą dla pobliskiego wiaduktu. Jak zauważył prezydent miasta, wiadukt czasami robi się dość ciasny, przez co przejazd nim znacznie się wydłuża. Teraz kierowcy, nie tylko z Legionowa, będą mogli korzystać z nowego tunelu.
Podczas swojego przemówienia, prezydent miasta Roman Smogorzewski, zasygnalizował chęć budowy kolejnego tunelu pod torami kolejowymi w Legionowie. Miałby on powstać w okolicy obecnego przejścia dla pieszych, przy os. Kozłówka i połączyć ul. Krasińskiego z Kolejową. Budowę nowej przeprawy ma umożliwić miastu planowany zakup od jabłonowskiego GS-u działki po byłym składzie węgla.
[ZT]121212[/ZT]
Rozmowy w sprawie zakupu działki przy ul. Kościuszki są już zaawansowane, w piątek (7.07) miasto ma także wystąpić z oficjalną propozycją w tej sprawie do PKP PLK S,A., czyli zarządcy infrastruktury kolejowej.
Co warte podkreślenia, pomysł budowy nowego tunelu, w ciągu ul. Krasińskiego – Kolejowa nie jest nowy, ale wcześniej władze miasta podchodziły do niego sceptycznie. Jeszcze podczas konsultacji społecznych, które dotyczyły tunelu na Bukowcu, prezydent wykluczył możliwość i zasadność budowy takiego tunelu. Dziś, jak widać, zdanie zmienił.
Kolejną informacją, którą trzeba odnotować, jest zapowiedź budowy przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich nowego ronda u zbiegu ulic Strużańskiej i Polnej w Legionowie. Na razie inwestycja jest w trakcie planowania, ale jak zauważył prezydent Smogorzewski, także przyczyni się do poprawy warunków i przede wszystkim bezpieczeństwa kierowców, poruszających się po Legionowie.
3 4
A co to za przebierańcy się dziś zjawili na otwarciu?
Prezydent:
- jeszcze nie tak dawno temu mówił że w tym miejscu nie da się zbudować tunelu bo jest 5 torów i rozjazdów i tunel by się zawalił,
- dziś na otwarciu mówił, że w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców zbudowano rondo by uspokoić ruch na Kwiatowej. Pominął kluczowy aspekt, że mieszkańcy oczekują przede wszystkim spowolnienia ruchu na całym odcinku ul. Kwiatowej i jej remontu, a tu prezydent jak wszyscy wiemy działa przeciwko mieszkańcom, odwołując się nawet gdy mu nadzór budowlany nakazał remont Kwiatowej, którego z resztą w terminie nakazanym przez nadzór nie wykonał,
- na otwarciu powiedział że przeprowadził jakieś badania, że na Kwiatowej jest mało ciężarówek, trudno żeby jeździły jak przejazd był zamknięty, ciekawe co badał, w każdym bądź razie wbrew obietnicom złożonym mieszkańcom tunel jest technicznie dostępny także dla ciężarówek, nie ma również żadnego zakazu wjazdu ciężarówkom,
- obiecał w 2018 r., że będą 3 nowe przeprawy, a zaczyna się jak z przebudową DK61, budową szpitala czy pociągiem do Zegrza – powtarzanie obietnic przed kolejnymi wyborami i mrzonki o jakimś tunelu na Kozłówce. Zawsze będzie je można powtarzać w zależności od potrzeb, w końcu dwa razy coś obiecać, to więcej niż wykonać.
2 3
Prezydent dziś na otwarciu mówił, że tunel może stać się doskonałą alternatywą dla korkującego się już wiaduktu.
Tymczasem w dokumencie jaki sporządził w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (żeby nie musiał robić raportu oddziaływania na środowisko) pisał: "Inną Kwestią jest bardzo lokalny charakter ul. Kwiatowej i Polnej, których podstawowy zadaniem jest obsługa istniejących posesji i zabudowy jednorodzinnej oraz ulic poprzecznych. Pozostałe ulice połączone w układzie komunikacyjnym z dK61: Sielankowa i Zakopiańska po przebudowie DK61 nie stanowią konkurencyjnego połączenia centrum Legionowa z DW632 (ul. Stróżańską - jest nawet błąd ortograficzny!) jako alternatywa dla zainteresowanych kierunkiem do Marek".
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie nakazał jednak wykonać pełną ocenę oddziaływania na środowisko.
Które zatem stanowisko prezydenta jest zgodne z rzeczywistością?
3 1
SUPER! Już dawno temu powinien być zbudowany, jedzie się bardzo dobrze.
3 1
No wreszcie jest tunel a nie szlabany. Gratulacje dla wszystkich.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu legio24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz