Zamknij

Co zawierają odżywki i suplementy diety dla sportowców i nie tylko?

18:24, 17.05.2022 | Materiał partnera
Skomentuj Fot. materiał partnera

Większość z nas zażywa odżywki i suplementy diety - warto sprawdzić co zawierają.

Czym są suplementy diety?

Definicja suplementu diety została usankcjonowana ustawowo. Zgodnie z prawem za suplement diety mogą uchodzić środki spożywcze, które stanowią źródło witamin, składników mineralnych lub innych substancji wywierających wpływ fizjologiczny na organizm.  Mogą zawierać witaminy z grupy B, ekstrakty roślinne, lipolityki i substancje działające anabolicznie (i inne), a w efekcie wspierać proces odchudzania, przyrost masy mięśniowej, zdrowe włosy i paznokcie, potencję, usprawniać ogólne funkcjonowanie organizmu. 

Warunkiem koniecznym jest sprzedaż suplementów w formie umożliwiającej dawkowanie, a więc mogą to być m.in.:

  • tabletki
  • tabletki musujące
  • drażetki
  • kapsułki
  • płyn
  • proszek
  • kroplomierze
  • koncentraty przeznaczone do rozpuszczania w wodzie/płynie

Oczywistym, choć nie dla wszystkich, jest to że suplementu nie może charakteryzować działalność lecznicza. Mówiąc w bardziej zrozumiały sposób - suplement nie może leczyć, gdyż nie jest lekiem. Suplementy diety w Polsce podlegają prawu żywnościowemu, gdyż traktowane są jako środki spożywcze, leki natomiast - prawu farmaceutycznemu, stawiającemu całkowicie inne wymagania produktom. Suplementy nie mogą także prowadzić do zaburzenia fizjologicznych funkcji organizmu człowieka. Ich główna rola opiera się o wspieranie konstruowania oraz uzupełnianie urozmaiconej, zdrowej diety. W żadnym wypadku nie można założyć, ze suplementy mogą dietę zastępować. Niedobory witamin i minerałów powinny być najpierw "ogarniane" poprzez modyfikacje żywieniowe, a dopiero w przypadku fiaska lub niemożności spożycia określonych substancji (np. witaminy D czy witaminy B12 na diecie roślinnej) - sięgamy po suplementację.

Jak możemy podzielić suplementy diety?

Najprostszy podział stanowi ten ze względu na udowodnione działanie. Australijski Instytut Sportu sklasyfikował 4 grupy (A, B, C, D) - grupa A to mocne dowody naukowe potwierdzające działanie, grupa B to pewne, choć jeszcze nieco niewystarczająco przekonujące dane, grupa C - substancje o udokumentowanym braku pozytywnego wpływu, grupa D natomiast - substancje odradzana i/lub zabronione.

Warto oczywiście sięgać głównie po suplementy z grupy A - wtedy wiemy, że wybieramy odżywki i suplementy diety, które warto stosować. Znajdziemy tu takie podgrupy jak:

  • suplementy medyczne
  • żywność dla sportowców
  • suplementy ergogeniczne

Co zawierają suplementy diety?

Pośród suplementów medycznych odnajdziemy cynk, żelazo, probiotyki, wapń, witaminę D i preparaty multiwitaminowe (stanowiące źródło witamin i składników mineralnych).

W grupie "żywność sportowa" znajdują się: napoje, żele, batony, słodycze dla sportowców, suplementy dostarczające elektrolitów, wyizolowane białka oraz zastępniki posiłków stanowiące źródło różnych makroskładników

Do ergogeników zaliczymy: glicerol, kreatynę, kofeinę, azotany, dwuwęglan sodu i beta alaninę.

Wysokiej jakości suplementy powinny zawierać możliwie niewiele substancji dodatkowych i opierać się głównie o składniki aktywne. Oczywiście, niektóre niezbędne dodatki są niezbędne (elementy kapsułki czy substancje przeciwzbrylające), jednak chcąc stosować suplementy diety najlepszej jakości możemy sięgać po np. naturalną odżywkę białkową bez dodatku finezyjnych barwników i dziesiątek innych substancji mających maksymalizować jej potencjał anaboliczny (zazwyczaj jedynie teoretycznie). Warto poświęcić parę minut i sprawdzić co znajduje się na etykiecie - nie wszystkie odżywki dla sportowców są godne uwagi.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%