Zamknij

Wszystko co warto wiedzieć na temat umowy B2B

09:53, 27.11.2024 art. sponsorowany

Czym jest umowa B2B?

Umowa B2B to jedna z najpopularniejszych współcześnie zawieranych umów cywilnoprawnych, która cieszy się zainteresowaniem coraz większej ilości przedsiębiorców. Nazywana często potocznie „samozatrudnieniem”, umowa B2B swoją nazwę zawdzięcza angielskiemu „business-to-business”, co wskazuje na jej charakter, gdyż zawierana jest pomiędzy dwoma firmami. Umowę B2B należy zaliczyć do kategorii tzw. umów nienazwanych, co oznacza, że nie została ona uregulowana kompleksowo w żadnym powszechnie obowiązującym akcie prawnym. Umowa B2B, zawierana pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi stanowi podstawę współpracy, która charakteryzuje się występowaniem równości stron. Współpraca ta odbywa się na równych zasadach i nie ma dla niej znaczenia wielkość przedsiębiorstwa będącego stronom umowy, ani jego status prawny. W ramach umowy B2B nie zachodzi zatem relacja pracodawca – pracownik, a zachodzi wymiana usług czy produktów pomiędzy przedsiębiorcami.

Kto może być stroną umowy B2B?

Stronami umowy B2B mogą być w zasadzie wszelkie podmioty będące przedsiębiorcami, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności. Takimi podmiotami mogą być zatem spółki prawa handlowe, w tym spółki akcyjne czy spółki osobowe, a także jednoosobowe działalności gospodarcze. W praktyce najczęściej jedną ze stron kontraktu B2B jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą.

Czego dotyczy umowa B2B?

Podpisując umowę B2B, jedna ze stron zobowiązuje się świadczyć określone usługi na rzecz drugiej strony, a ta druga strona zobowiązuje się wypłacić za te usługi stosowne wynagrodzenie. Przedmiot umowy B2B zależy właściwie od konkretnej sytuacji i okoliczności, w których umowa jest zawierana. W każdej branży przedmiot takiej umowy może być inny. Umowa B2b często zawierana jest w sektorze IT, kiedy dotyczy np. świadczenia usług programistycznych lub wdrażania oprogramowania. Przepisy nie przewidują żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o przedmiot umowy, dlatego dokładne jego określenie w treści umowy jest bardzo ważne. Pozwala to uniknąć wszelkich wątpliwości i nieporozumień w trakcie trwania współpracy.

Jakie są wady i zalety samozatrudnienia?

Z punktu widzenia samozatrudnionego z umową B2B związanych jest szereg wad i zalet, które muszą zostać uwzględnione przed podjęciem decyzji o przejściu na taką formę współpracy z danym przedsiębiorstwem.

Zalety kontraktu B2B dla samozatrudnionego:

  • Wyższe wynagrodzenie: przedsiębiorcy, którzy nawiązują współprace w ramach umowy B2B, zwolnieni są z uciążliwych obowiązków, które ciążą na nich w przypadku zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę. W związku z powyższym firmy z reguły oferują większe wynagrodzenie dla samozatrudnionych. Ponadto samozatrudnieni mogą wybrać formę opodatkowania, która będzie dla nich najkorzystniejsza, co umożliwia optymalizację podatkową.
  • Odliczenie kosztów: samozatrudnieni prowadzą działalność gospodarczą, dzięki czemu wszelkie wydatki niezbędne do świadczenia usług mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Odjęcie takich wydatków od uzyskanych przychodów pozwala zmniejszyć należny do zapłaty podatek.
  • Elastyczność czasu pracy: nawiązując współpracę na podstawie umowy B2B samozatrudnieni zobowiązują się do wykonania danej usługi w określonym czasie. Co do zasady, zleceniodawca nie ma wpływu na, to kiedy i gdzie pracują samozatrudnieni, co umożliwia takim osobom samodzielną regulację długości dnia pracy.
  • Możliwość zwiększenia dochodów: samozatrudnieni mają w zasadzie nieograniczone możliwości podejmowania współpracy z wieloma firmami, co przekłada się na zwiększenie ostatecznych dochodów.

Wady kontraktu B2B dla samozatrudnionych:

  • Brak praw pracowniczych: osoby, które decydują się nawiązać współpracę na podstawie umowy B2B, muszą pamiętać o tym, że przepisy Kodeksu pracy nie mają zastosowania do takiej współpracy. Oznacza to, że samozatrudnionym nie przysługują żadne prawa gwarantowane przez kodeks pracy. Samozatrudnieni nie mają zatem prawa między innymi do urlopów wypoczynkowych, czy do dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych.
  • Księgowość i obowiązek odprowadzania składek: samozatrudnieni muszą pamiętać o ciążących na nich obowiązkach księgowych, co wiąże się między innymi z samodzielnym wystawianiem faktur, odprowadzaniem składek do ZUS, składaniem deklaracji rozliczeniowych oraz opłacaniem zaliczek na podatek dochodowy do urzędu skarbowego.

Umowa B2B – jakie są korzyści dla pracodawcy?

Przedsiębiorcy w dzisiejszych czasach często chętnie decydują się na współpracę na podstawie kontraktu B2B. Powyższy fakt spowodowany jest wieloma korzyściami, które są istotne z punktu widzenia pracodawcy. Przede wszystkim przedsiębiorcy mogą ograniczyć koszty prowadzenia działalności poprzez zredukowanie kosztów zatrudnienia pracowników. Kontrakt B2B nie nakłada na przedsiębiorców występujących w charakterze zleceniodawców obowiązków socjalnych i zdrowotnych, dlatego nie muszą oni przejmować się zwolnieniami lekarskimi, urlopami i innymi powodami czasowej niezdolności pracownika do pracy. Ponadto, przedsiębiorcy tacy nie mają obowiązków związanych z planowaniem harmonogramu pracy, ewidencjonowaniem godzin czy układaniem planów urlopowych.

Samozatrudnienie a umowa o pracę – czym się od siebie różnią?

Najważniejsze różnice między umową a pracę, a samozatrudnieniem wynikają z faktu, iż umowa o pracę podlega reżimowi Kodeksu pracy zawierającego szereg przepisów, które mają za zadanie chronić pracownika w stosunku z pracodawcą. Niektóre różnice między stosunkiem pracy a umową B2B mogą być korzystne z punktu widzenia samozatrudnionego. W przypadku stosunku pracy pracownik zobowiązany jest wykonywać pracę w ustalonym z góry wymiarze czasu pracy. Pracownik wykonuje swoje obowiązki pod kierownictwem pracodawcy, który określa godziny pracy i sposób wykonywania zadań. Strony umowy o pracę ustalają także miejsce wykonywania pracy zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie pracy. Osoba, która wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy B2B ma dużo większą kontrolę nad tym, jak i kiedy wykonuje swoją pracę. Nie pracuje pod określonym kierownictwem, w wyznaczonych godzinach i w ustalonym miejscu. Ponadto samozatrudnieni zobowiązani są do samodzielnego opłacania składek ZUS i wykonywania innych obowiązków związanych z kierowaniem działalnością gospodarczą, takich jak wystawianie faktur, odprowadzania podatków oraz prowadzenia księgowości. Pracownicy, którzy zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę, nie muszą martwić się o powyższe formalności. Podstawową cechą stosunku pracy jest zobowiązanie się pracownika do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Pracodawca zobowiązuje się natomiast do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie na takich warunkach należy traktować jako zatrudnienie na podstawie stosunku pracy, niezależnie od tego, jak strony nazwały umowę, która stanowi podstawę tego zatrudnienia. Zastąpienie umowy o pracę inną umową cywilnoprawną, w celu ominięcia reżimu Kodeksu pracy jest niedopuszczalne i wiąże się z odpowiedzialnością za wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Grzywna w takim wypadku może wynosić nawet do 30 000 zł.

Umowa B2B – jak obliczyć wynagrodzenie?

Wynagrodzenie na B2B odpowiada w zasadzie kwocie wpisanej w treści umowy. Kwota taka jest zawsze kwotą netto, dlatego osoby, które otrzymują wynagrodzenie, będą otrzymywać dokładnie tę sumę pieniężną, która zostanie wpisana w umowie. Należy jednak pamiętać, że od takiej kwoty samozatrudnieni muszą opłacić należne składki. Część wynagrodzenia należy wpłacić między innymi do ZUS-u i urzędu skarbowego. Obliczenie ostatecznego wynagrodzenia może wydawać się procesem skomplikowanym i czasochłonnym, jednakże mogą go ułatwić specjalnie przygotowane kalkulatory dostępne w Internecie.

Jak przejść na B2B?

Podstawowym warunkiem przejścia z umowy o pracę bądź z innych umów cywilnoprawnych na umowę B2B, jest założenie przez dotychczasowego pracownika działalności gospodarczej. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, działalność gospodarcza może zostać podjęta przez właściwie każdą osobę fizyczną, która ukończyła 18 lat i jest obywatelem jednego z państw należących do Unii Europejskiej. Osoba niepełnoletnia może prowadzić działalność gospodarczą. Wystarczy, że ukończyła 13 lat i posiada odpowiednie zgody opiekunów prawnych. W dużym uproszczeniu, żeby założyć działalność gospodarczą osoba fizyczna musi złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Co powinna zawierać umowa B2B?

Umowa B2B należy do kategorii umów nienazwanych, co oznacza, że przepisy prawa nie ingerują w zasadzie w sposób zawierania takich umów i dają stronom dużo swobody, jeśli chodzi o treść umowy. Z uwagi na powyższe nie istnieje w praktyce obrotu jeden uniwersalny wzór umowy B2B. Warto jednak uwzględnić kilka elementów, których zawarcie w treści umowy ułatwi stronom współprace i zminimalizuje ryzyko wystąpienia nieporozumień. Do podstawowych elementów, które powinny zostać uwzględnione w treści umowy, należy zaliczyć

  • strony umowy (wraz z uwzględnieniem danych takich jak firma, NIP i adres),
  • przedmiot umowy (najlepiej, jeśli będzie szczegółowo opisany),
  • warunki płatności,
  • warunki zakończenia współpracy,
  • klauzula poufności i ochrona danych,
  • klauzula o zakacie konkurencji.
(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%