Kolejarze zakończyli budowę pierwszego tzw. innowacyjnego dworca systemowego. W piątek (28.08) nowoczesny budynek w Nasielsku został udostępniony podróżnym. Kiedy doczekamy się otwarcia dworca w Legionowie, którego budowy podjął się prezydent Roman Smogorzewski?
Nowy dworzec w Nasielsku powstał w ramach autorskiego pilotażowego projektu PKP S.A. pod nazwą Innowacyjne Dworce Systemowe. Stary budynek został wyburzony, a w jego miejscu stanął kompaktowy, nowoczesny i ekologiczny obiekt. Dworzec jest nie tylko bardziej funkcjonalny, ale również tańszy w utrzymaniu w porównaniu do dotychczasowego budynku.
- Innowacyjne dworce systemowe zapewniają rozwiązania na miarę XXI wieku. Każdy z nich będzie wyposażony w panele słoneczne oraz energooszczędne oświetlenie LED z czujkami obecności. W Nasielsku pojawi się dodatkowo powietrzna pompa ciepła i system odzyskiwania wody deszczowej - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A. -Zastosowane rozwiązania ekologiczne i mniejsza kubatura sprawią, że IDSy będą bardziej ekonomiczne i efektywne energetycznie niż poprzednie budynki. Koszty ich utrzymania spadną o około 40% - dodaje.
Biletomat, Wi-Fi i paczkomat
Nowy obiekt spełnia wszystkie funkcje związane z obsługą podróżnych. W tzw. części miejskiej pasażerowie mogą skorzystać z przyjaznej poczekalni oraz nabyć bilet w biletomacie lub jednym ze znajdujących się tam okienek kasowych. W każdej chwili mogą skorzystać również z darmowej sieci WiFi. W znajdującej się obok części komercyjnej znajduje się natomiast kiosk Ruchu, w którym można zrobić podstawowe zakupy przed podróżą. Do dyspozycji pasażerów jest również bankomat i paczkomat - oba zlokalizowane na zewnątrz pod wiatą. Koło budynku zamontowano stojaki na rowery, a pod wiatą pojawiły się ławki. Utworzono również parking z miejscami dla osób niepełnosprawnych.
Dworzec bez barier?
Jak zapewniają przedstawiciele PKP S.A. nasielski IDS jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku znajdują się linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz tyflograficzna mapa obiektu. Do potrzeb osób niepełnosprawnych dostosowana jest również dworcowa toaleta. Wewnątrz znajduje się ponadto pomieszczenie dla matki z dzieckiem.
Pojawiają się jednak zastrzeżenia związane z dostępem do peronów - oto wpis jednej z internautek opisujący problem:
"Wszystko ładnie wygląda, ale żeby zejść do przejścia i wejść na perony z wózkiem, rowerem - trzeba być siłaczem. Brak windy lub choćby zjazdów zamontowanych na schodach (zapomniałam dodać, że są niedziałające platformy!) nie współgra z nowoczesnością dworca. Ale o tym się nie pisze!!!"
Będzie więcej IDS-ów
Innowacyjne Dworce Systemowe to pilotażowy projekt PKP S.A. realizowany w czterech lokalizacjach. Aktualnie trwają prace przy budowie IDS-ów na stacjach: Ciechanów, Mława i Strzelce Krajeńskie Wschód. Obiekty budowane są według standardowego wzoru, dopasowanego wielkością, materiałami i wykończeniem do lokalnych uwarunkowań.
Obecnie PKP S.A. analizuje kolejne lokalizacje, w których mogłyby powstać dworce systemowe. Pod uwagę brane są m.in. Pomiechówek, Poznań Garbary czy Sędziszów Małopolski.
Nasielsk kontra Legionowo
Przetarg na budowę dworca w Nasielsku został ogłoszony późną jesienią 2014 roku. Sama budowa kosztowała około 5,4 mln zł i została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A.
Budowa dworca w Legionowie, zainicjowana przez prezydenta Romana Smogorzewskiego, ruszyła w kwietniu 2013 roku i miała być ukończona w ciągu 18 miesięcy (oddanie budynku do użytku planowano na koniec 2014r.). Po drodze pojawiło się jednak wiele problemów, w wyniku których jesienią zeszłego roku poprzedni wykonawca opuścił plac budowy. Nowo wybrany wykonawca rozpoczął prace w czerwcu tego roku, a legionowianie na dworzec kolejowy z prawdziwego zdarzenia poczekają jeszcze około roku. Koszt dokończenia inwestycji pod nazwą Centrum Komunikacyjne (w skład której wchodzi budowa dworca) wyniesie blisko 30 mln złotych. Jeśli dodamy do tego kwoty zapłacone poprzedniemu wykonawcy będzie to co najmniej 40 mln złotych.
/pkp, red/
Przeczytaj także:
0 0
Pytanie jest proste. Dlaczego mafia pod nazwą pkp nie chciała budować dworca w Legionowie?
0 0
Dlaczego kolej mogła wybudować w pełni funkcjonalny dworzec w Nasielsku za niecałe 5,5 mln zł z którego korzystają już pasażerowie
Dlaczego w Legionowie to miasto buduje dworzec którego koszt może zbliżyć się do 40 mln i którego to dworca jeszcze nie ma
Może kolej w Legionowie nie chciała budować molocha ???