Zamknij

Wojna o opłaty na lotnisku w Modlinie. Letnia siatka połączeń Ryanair będzie o 30 proc. mniejsza niż rok wcześniej

13:31, 03.02.2025 Aktualizacja: 08:58, 04.02.2025
Skomentuj Port lotniczy Warszawa-Modlin, fot. arch. Legio24.pl Port lotniczy Warszawa-Modlin, fot. arch. Legio24.pl

Ryanair zakończył negocjacje z lotniskiem Warszawa-Modlin bez osiągnięcia porozumienia w sprawie nowej umowy handlowej. W rezultacie przewoźnik zmniejszył letnią siatkę połączeń o około 30%, likwidując 11 tras i redukując częstotliwość na 28 pozostałych - informują przedstawiciele firmy. Oferowana liczba miejsc spadnie o ponad milion.

Prezes linii Buzz z Ryanair Group, Michał Kaczmarzyk, wskazuje, że powodem redukcji są wyższe stawki opłat lotniskowych w Modlinie. W 2023 roku Ryanair przewiózł z tego lotniska blisko 2,7 mln pasażerów; w tym roku liczba ta ma wynieść 1,5–1,6 mln.

Wśród tras, które nie wrócą do letniej siatki połączeń, znalazły się:

  • Goteborg,
  • Kowno,
  • Wiedeń,
  • Ryga,
  • Oslo-Torp,
  • Manchester,
  • Ateny,
  • Birmingham,
  • Leeds/Bradford,
  • Liverpool,
  • Walencja.

Dziesięcioletnia umowa między Ryanairem a lotniskiem wygasła pod koniec 2023 roku, ale negocjacje wciąż trwały.

Port wprowadził nowy system opłat pasażerskich dla linii lotniczych - stawki wzrosły do podstawowych 37 zł, ale przewoźnicy mogą korzystać ze schodkowych zniżek, które spadają do 6 zł przy przewozie powyżej 2,5 mln pasażerów. W ramach wygasłej dziesięcioletniej umowy z lotniskiem Modlin Ryanair płacił 5 zł za pasażera, jeśli roczny ruch przekraczał 3 mln osób.

Pomimo jakby się wydawało niewielkich zmian, nowy taryfikator, - zdaniem przewoźnika - czyni część kierunków nieopłacalnymi.

Zarząd lotniska Warszawa-Modlin: "Stawki zostały urealnione"

Zarząd lotniska podkreśla, że nowe stawki zostały urealnione po latach obowiązywania preferencyjnych kwot i uwzględniają inflację oraz inne koszty ponoszone przez port. Wiceprezes Tomasz Szymczak zaznacza, że lotnisko dostarcza niskokosztowy produkt i zabiega o innych partnerów z tego segmentu.

W 2023 roku lotnisko obsłużyło 3,4 mln pasażerów, z czego ponad 80% stanowili klienci Ryanaira. W 2024 roku z portu skorzystało już "tylko" niecałe 2,8 mln osób, a w 2025 roku liczba ta może spaść do najniższego poziomu od dekady.

Konflikt trwa od dłuższego czasu

Konflikt między Ryanairem a lotniskiem Warszawa-Modlin nasila się od dłuższego czasu i wynika głównie z różnic w oczekiwaniach finansowych oraz kwestii rozbudowy infrastruktury. Przewoźnik, który obsługiwał ponad 80% pasażerów tego portu, wielokrotnie podkreślał, że wzrost stawek opłat lotniskowych znacząco wpłynął na opłacalność połączeń.

W efekcie Ryanair ogłosił drastyczną redukcję liczby tras i częstotliwości lotów. W sierpniu 2024 roku przewoźnik zredukował ruch o 50% na sezon zimowy, wskazując na brak możliwości porozumienia w kwestii konkurencyjnych opłat i wieloletniej umowy rozwojowej.

Rywalizacja o pasażerów przenosi się częściowo na Lotnisko Chopina.

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%