Dzięki możliwościom rozwoju na Półwyspie Iberyjskim polskie przedsiębiorstwa coraz częściej dbają o odpowiednie pozycjonowanie stron w Hiszpanii. Tym bardziej że w przeciwieństwie do Niemiec, Francji, czy Wielkiej Brytanii, Hiszpania nie jest w pełni rozwiniętą potęgą gospodarczą i nadal ma ogromny potencjał, który można wykorzystać.
Warto tutaj zaznaczyć, że Hiszpanii nie omija kryzys energetyczny. Rosnące ceny energii elektrycznej w tym kraju również są sporym problemem i rząd zdecydował się na liczne obostrzenia do końca 2023 roku. Jednak poziom kryzysu jest w tym przypadku znacznie mniejszy niż chociażby w Polsce, gdzie najprawdopodobniej do obostrzeń dotyczących energii elektrycznej, pojawią się także te związane z ogrzewaniem mieszkań i domów. Dlatego Hiszpanie ucierpią, ale nie aż tak jak inni, co sprawia, że na tle Europy, Hiszpania może się nadal rozwijać i zapewniać relatywnie pozytywne warunki gospodarcze dla potencjalnych inwestorów zagranicznych.
Hiszpania jest krajem o wysokim potencjale inwestycyjnym. Jest bardzo dobrze ulokowana i ma odpowiedni klimat, który nie cechuje się ogromną zmiennością (jak w przypadku Polski). Co więcej, Hiszpania nadal się rozwija i chętnie przyjmuje towary oraz usługi z Zachodu. Jedynym problemem przedsiębiorców jest możliwość logistycznego rozwiązania eksportu usług i towarów, ponieważ nasze kraje znajdują się bardzo dużej odległości.
Szacuje się, że pomimo tego, iż PKB per capita w Hiszpanii jest około 70% wyższe niż w Polsce, to poziom życia jest bardzo podobny ze względu na to, iż w Polsce wszelkie produkty i usługi są znacznie tańsze. Dlatego eksport z Polski do Hiszpanii może okazać się dużym sukcesem.
Eksport towarów przez całą Europę w wielu przypadkach mógłby okazać się nieopłacalny pod względem logistycznym. Dlatego warto skupić się na usługach zdalnych. Polskie firmy, którym udało się osiągnąć sukces w Polsce, najczęściej rozglądają się w kierunku krajów anglojęzycznych. To zrozumiałe – w końcu o wiele łatwiej nawiązać w nich współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami. Dlatego na rynku hiszpańskim nadal znajduje się sporo miejsca na wejście ze swoimi usługami.
Wystarczy zbadać rynek, sprawdzić ceny, które jak się okazuje – wcale nie muszą być problemem i spróbować ze swoim produktem bądź usługami. Budowanie swojej marki może chwilę zająć, ale jeśli ktoś skorzysta z usług specjalnych firm wspomagających wejście na rynek hiszpański, poprzez usprawnienie pozycjonowania witryny, czy innych działań marketingowych, to z dużym prawdopodobieństwem może osiągnąć sukces. Niezwykle istotne mogą okazać się czasy kryzysu, który najprawdopodobniej najbardziej oszczędzi właśnie Hiszpanię i kraje śródziemnomorskie.
W Hiszpanii już teraz działa całkiem sporo bardziej i mniej rozpoznawalnych polskich przedsiębiorstw. Wyróżniają się firmy działające w sektorze IT, inwestycji, prawnym, energetycznym, czy biotechnologicznym. Poniższe zestawienie pokazuje, że możliwości inwestycyjne i rozwojowe na rynku hiszpańskim są całkiem spore i nie zamykają się na konkretne dziedziny gospodarki. Hiszpanie chętnie nawiązują współpracę z Polakami, bo ci zapewniają im tanie usługi i towary na bardzo wysokim poziomie. Wśród największych przedsiębiorstw, które znalazły swoje miejsce na Półwyspie Iberyjskim, można wyróżnić:
Możliwości rynku hiszpańskiego są naprawdę duże i atrakcyjne z perspektywy polskiego przedsiębiorstwa. Dlatego zawsze warto rozważyć możliwość współpracy nawet z tak odległym sąsiadem, który ze względu na relatywnie niskie prawdopodobieństwo wystąpienia nieoczekiwanych sytuacji losowych, staje się jednym z najlepszych kierunków w Europie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz