Niestety wszystko wskazuje na to, że szumnie zapowiadana podczas kampanii wyborczej do samorządu w 2014 roku linia kolejowa do Zegrza w dalszym ciągu pozostaje w sferze marzeń lokalnych włodarzy. Od jesieni 2014 roku niewiele się w tej sprawie zmieniło, no może poza tym, że podpisano dwa listy intencyjne, a prace wstępnie zaplanowano, o ile starczy pieniędzy, na lata 2017-2020.
Redakcja Legio24.pl postanowiła sprawdzić jak idzie realizacja jednego ze sztandarowych pomysłów przedwyborczych byłego już legionowskiego starosty, a obecnie posła PO Jana Grabca, a mianowicie rewitalizacja linii kolejowej do Zegrza. Niestety stwierdzamy, że niewiele w sprawie ruszyło, choć od wyborów i kampanii wyborczej minął już ponad rok.
Co wiemy o realizacji inwestycji?
Na pewno wiemy tyle, że w sprawie rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza podpisano dwa listy intencyjne, które zakładają ścisłą współpracę przy realizacji tej inwestycji wielu instytucji i samorządów lokalnych. Pierwszy podpisano jesienią 2014 roku - przy okazji wyborów samorządowych, drugi jesienią 2015 roku - przy okazji wyborów do parlamentu, w których startował z list Platformy Obywatelskiej Jan Grabiec.
Dodatkowo inwestycja, która ma być sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (RPO) na lata 2014 - 2020 została wpisana na listę rezerwową inwestycji PKP PLK. Bytność inwestycji na liście rezerwowej nie daje jednak 100% pewności jej realizacji.
Co zrobili urzędnicy?
To tyle jeśli chodzi o fakty. Drążąc temat zapytaliśmy sygnatariuszy listów intencyjnych, co zrobili przez rok, aby pociągi do Zegrza mogły w końcu ruszyć. Najciekawszą odpowiedź otrzymaliśmy od Igora Krajnowa, rzecznika Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Takiego braku zainteresowania tematem się nie spodziewaliśmy - Stolica ma być tutaj jedynie realizatorem usługi. Jak będziemy mieli po czym jeździć to uruchomimy z pewnością linię SKM. Podtrzymujemy to co zostało zadeklarowane w liście intencyjnym - napisał w odpowiedzi na nasze pytania rzecznik ZTM-u.
Wymijającą odpowiedź uzyskaliśmy także z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, który także bierze czynny udział w realizacji inwestycji. - Następnym krokiem w kierunku uruchomienia regularnych połączeń do Zegrza będzie ustalenie zasad świadczenia usług przewozowych i partycypowania w kosztach jej utrzymania (przez ZTM i lokalne samorządy). Dokładne szczegóły dotyczące terminów rozpoczęcia i zakończenia prac remontowych oraz uruchomienia połączeń SKM będą znane po zakończeniu rozmów i podpisaniu stosownych porozumień - napisał Konrad Klimczak z Biura Prasowego Miasta Stołecznego Warszawy.
Z kolei Joanna Kajdanowicz, rzeczniczka Starostwa Powiatowego w Legionowie w ogóle nie uznała sprawy za ważną. Dlaczego tak sądzimy? Na odpowiedź na nasze pytania czekaliśmy ponad dwa tygodnie. Pomogło dopiero przypomnienie, w którym zastrzegliśmy, że opublikujemy materiał bez informacji pochodzących z legionowskiego Starostwa. To dziwne, bo innym - niezwiązanym z powiatem legionowskim instytucjom - wystarczyło maksymalnie dwa dni na skonstruowanie i dostarczenie nam niezbędnych informacji. Co więc pisze rzecznik legionowskiego starosty? Przede wszystkim przypomina, że to powiat legionowski był inicjatorem całego przedsięwzięcia i doprowadził do podpisania listów intencyjnych, w tym ostatniego z jesieni 2015 roku. - Od tego czasu powiat pozostaje w stałym kontakcie z przyszłym inwestorem, czyli PKP PLK, po którego stronie pozostaje przygotowanie dokumentacji technicznej oraz dokumentów niezbędnych do ubiegania się o środki w ramach RPO Mazowsze 2014-2020. W najbliższym czasie planowane jest kolejne spotkanie z podmiotami zainteresowanymi realizacją inwestycji, dotyczące stopnia zaawansowania przygotowania dokumentacji projektowej - pisze Joanna Kajdanowicz, rzecznik prasowa Starostwa Powiatowego w Legionowie.
Skoro już wywołaliśmy do tablicy PKP PLK, który ma realizować inwestycję remontu torowiska to warto poznać także przygotowania, jakie wykonała ta firma. - 25 lutego 2015 r. został podpisany List Intencyjny pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w którym strony wyraziły wolę zrealizowania inwestycji dotyczącej reaktywacji linii kolejowej Wieliszew - Zegrze w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Projekt pn. Prace na linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew - Zegrze został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 roku, który uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 września 2015 r. został zatwierdzony do realizacji. 16 października ub. r. podpisano kolejny List Intencyjny o współpracy w zakresie rewitalizacji i utrzymania linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew - Zegrze Południowe, pomiędzy PKP PLK S.A. a Województwem Mazowieckim, Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie oraz Powiatami i Gminami powiązanymi z projektem. Inwestycję realizować będzie PKP PLK S.A., przy czym, o realizacji prac przesądzi dostępność środków finansowych w ramach RPO. Zgodnie z KPK szacunkowa wartość projektu wynosi 17 mln zł, należy jednak pamiętać, że ostateczne koszty będą potwierdzone na etapie Studium Wykonalności. Prace zaplanowano na lata 2017 - 2020 - pisze w odpowiedzi na nasze pytania Mirosław Siemieniec z PKP PLK.
Co planują zrobić?
Linia do Zegrza, stanowiąca odgałęzienie o długości około 3 km od linii Legionowo - Tłuszcz, zostanie zmodernizowana, zelektryfikowana i wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Zegrzu Południowym powstanie stacja, zbudowany zostanie także nowy przystanek przy przecięciu linii kolejowej z ul. Modlińską w Wieliszewie. Docelowo - po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych w Warszawskim Węźle Kolejowym - planowane jest uruchomienie połączenia z Zegrza przez Legionowo, Warszawę Gdańską (przesiadka do linii metra M1), Warszawę Koło (przesiadka do linii metra M2), Warszawę Zachodnią i Służewiec do Piaseczna. Wcześniej - jej obsługę zapewnią wydłużone kursy S3 i S9.
/red/
Czytaj więcej na ten temat:
Serock: Radni nie chcą ośrodka dla cudzoziemców
Zastanawiające jest dlaczego dopiero teraz Rada Miejska wysiliła się na jakąkolwiek reakcje, przecież 4 lata temu wiadome było jakie będzie przeznaczenie tego ośrodka. Jedyne wytłumaczenie to sympatie polityczne Burmistrza, gdy PIS planował otworzyć miejsce dla uchodźców było ok jednak gdy zmieniła się władza trzeba protestować - słaba polityczna gierka.
grzeczny_m
14:29, 2025-10-10
Wolność słowa w internecie nie powinna być...
Po prostu. Zlikwidować internet jaki znamy. Tylko dla służb. I wszyscy by na tym skorzystali
K;-)
19:25, 2025-10-08
Legionowo: Dziki znów dewastują osiedla
Przecież Grabiec Junior miał biegać z petardami i je przeganiać. I co? 1:0 dla dzików
K;-)
19:20, 2025-10-08
Nieporęt: BMW ścięło latarnię
Jestem uczestniczką tego wypadku, jak już dodajecie takie artykuły to piszcie prawdę bo w aucie nie jechały 4 a 3 osoby więc nie wprowadzajcie ludzi w błąd i się lepiej następnym razem doinformujcie porażka
m
13:49, 2025-10-06
0 0
@Daro
To powiesić sieć cóż to są 3 km szlaku.
A szynobus może kursować i z W-wy lub z Legionowa. Dla powiatu nic nowego takie przesiadki.
Również uważam, że co napisał "Kwiatkowski" jest niestety faktem. Pokaz klaunów przed wyborami przebranych za "kolejarzy" i spotkanie w Zegrzu aby dobrze zjeść i pochlać za nasze pieniądze, a dobro społeczne wyborców mieć głęboko w dupie. Nie dziw potem, że PiS wygrywa czy inne bractwo oszołomów.
0 0
Czyli standard.
Prośba do redakcji aby raz w miesiącu pisała do wszystkich osób które brały udział w spotkaniach i podpisały się pod listem intencyjnym, wiadomość e-mail z pytaniem co zrobili w sprawie kolei do Zegrza.
Może jak będziecie ich nękać pytaniami to może coś się zacznie dziać.
0 0
Wszyscy mają w d.pie a wyborcy ich nie rozliczaja. O kolej najbardziej powinien zabiegać Burmistrz Serocka, bo task naprawdę tylko ta gmina nie ma dobrego połączenia z Warszawą.
0 0
Dla mnie to są jedynie wymówki, ile może kosztować modernizacja 3km trasy kolejowej
Wystarczyłyby zwykłe chęci i już od dawna pociągi dojezdzałyby do Zegrza
Tyle tylko co obiecać na następne wybory ???
0 0
Tak to czytam i zastanawiam się kto jest odpowiedzialny za realizację tego projektu? Zdaje się, że nikt! W takich sytuacjach, rozmytej odpowiedzialność... nie spotkałem się z możliwością zrealizowania czegokolwiek.
0 0
Tych matołów można nękać pytaniami co dziennie a i tak tego samego się dowiemy, czyli że kiedyś będzie linia zmodernizowana.
Pluj świni w oczy to pomyśli że to deszcz pada.
Za to przed wyborami następuje jak zwykle fala obiecanek.
Szkoda słów na tych darmozjadów.
0 0
Firma Swedwood - należący do Ikei producent mebli - w dwa miesiące zrewitalizowała odcinek Szczytno - Wielbark linii kolejowej nr 35. Wydała na to ponad 150 tys. zł. - wszystko po to, żeby ograniczyć ruch ciężarówek do fabryk
Prace nad przywróceniem przejezdności linii kolejowej rozpoczęły się 18 marca, a ostateczny odbiór robót nastąpił już 5 maja. - Za wszystkie usługi zapłaciliśmy ponad 150 tysięcy złotych - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Marcin Witkowski ze SwedWood. Fabryka otrzymała nieodpłatnie na potrzeby remontu materiały staroużyteczne o wartości 80 tysięcy złotych od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Prace zlecone przez Swedwood prowadzone były przez wybrane w konkursie firmy z Wielbarka, Nidzicy i Kotlina. W ramach prac naprawiono most, wycięto krzewy i zarośla wzdłuż linii na odcinku 20 kilometrów, wymieniono część podkładów i podrozjezdnic.
Cytat pochodzi z portalu Rynek Kolejowy
A tu proszę od paru lat biją pianę aby przywrócić do ruch 3km odcinek linii kolejowej
0 0
Na dworcu w Legionowie jest miejsce na peron dodatkowy od strony Piasek. Stąd mogłyby kursować szynobusy do Zegrza, oraz do Wieliszewa, nad zalew. Tory są tam również i dochodzą do samego zalewu, i osiedla przy wodociągach. Rozwiązanie proste i praktyczne, a i dworzec w Legionowie zyskałby rzeczywisty status przesiadkowego.
0 0
@Tadeusz
Przy peronie nr.2 są dwa tory i możliwość jazdy do Zegrza. Od biedy pociągi mogą kursować wahadłowo od st.Wieliszew a Wieliszew jest skomunikowane z L-wem i Warszawą w miarę poprawnie chociaż nie idealnie. Ale infrastruktura jest, tabor przewoźnicy również mają oby tylko podróżni dopisali. 3 km toru PKP przy odrobinie chęci w 2 tygodnie mogła by zrewitalizować. Nie myślę tutaj o V-160km/h ale powiedzmy 60-80km/h wystarczy dla potrzeb szynobusa.
Swoją drogą złodziejska mafia, która wpadła na pomysł "sprywatyzowania" tej linii dla potrzeb bazy samochodowej powinna sama teraz sfinansować remont a i jeszcze czynnie w nim uczestniczyć.
0 0
Troche nie powazne to porownywanie mpdernizacji tej linii do tej dla ikei, tam poprostu wymieniono czesc podkladow i wycieto krzaki. Do zegrza bedzie masa innej roboty, sama elektryfikacja i srk to ogromny koszt, a znając rozmach modernizacji za srodki z ue to i tory z podtorzem od nowa polozą. Niemniej jednak ja to osobiscie odbieram za kielbase wyborczą i wątpię w realizacje tej inwestycji. Z reszta dla tych gmin koszt uruchomienia pociagow tam moze byc nie do udzwigniecia
0 0
Do Zygi.Wszyscy wiedzą,że to była obietnica wyborcza.Pan starosta zabiegał o głosy,bo startowal do sejmu,a teraz to mu "rybka",grzeje POsadkę jako rzecznik PO,to nie w glowie mu Zegrze.
0 0
Wiem że nie można porównywać modernizacji linii którą zrobiła Ikea do tej do Zegrza ale chodziło mi że wystarczą dobre chęci i można zrobić wiele
Linia była kiedyś zelektryfikowana, słupy trakcyjne powinny jeszcze stać
Po prostu nie ma chęci aby tę linię reaktywować, każdy chce brać, żyć z tych którzy przyjadą na Zalew ale dać już coś od siebie to już nie
0 0
Jolu ja bym tu napisał mocniej, że to była nie "obietnica wyborcza" a Oszukaństwo Wyborcze!
0 0
ŁATWIEJ W POLSCE ZBUDOWAĆ OD PODSTAW STACJĘ W m. WŁOSZCZOWA NIŻ REWITALIZOWAĆ LINIĘ WIELISZEW - ZEGRZE. JEDEN POSEŁ Z PISu BYŁ W STANIE TO ZAŁATWIĆ (W KILKA MIESIĘCY), A KILKU LEGIONOWSKICH POSŁÓW Z PLATFORMY I PSLu PRZEZ 8 LAT STĘKAŁO, PIERDZIAŁO W STOŁKI I ROBIŁO GŁUPIE MINY W KOLEJARSKICH CZAPKACH....ILE GORZAŁY NA TO KONTO WYCHLALI TO JUŻ NIE ZLICZĘ.....
0 0
@Pawel
A cóż to za robota na tym aż 3km odcinku.
Odchwaścić, wymienić spróchniałe podkłady na nowe, elektryfikowanie tego odcinka nie jest niezbędne. Nie jest to linia magistralna czy o dużym nasileniu ruchu aby ładować tam wagon kasy. Szynobusy spalinowe jakoś obsługują linię Nasielsk - Sierpc czy Reda - Hel i nikt jakoś nie myśli tego elektryfikować.
Z urządzeń srk wystarczy zabezpieczenie przejazdu na DW631 ul.Modlińska lub miejscowe ograniczenie V pociągów i osłonięcie przejazdu znakami STOP.
Naprawdę linia nie wymaga dużego nakładu środków, więcej potrzeba tu dobrej woli urzędniczków i ich chęci żeby reaktywować tę linię a właściwie odcinek Wieliszew - Zegrze. Tego niestety brakuje każdemu czy to w gminach Powiatu legionowskiego czy u zarządcy infrastruktury na przewoźnikach kończąc.
Równie dobrze można zapytać dlaczego linia Legionowo - Tłuszcz i jej potencjał nie jest wykorzystywany. Przecież pociągi mogły by swobodnie obsługiwać tę linię jak to było dawniej. Pociąg Warszawa - Nieporęt brzmi dość zachęcająco :-)
0 0
Bez elektryfikacji reaktywacja tej linii nie ma raczej sensu. Od Zegrza do Wieliszewa szynobus i przesiadka do SKM w Wieliszewie, to bez sensu
Powieszenie sieci trakcyjnej to pikuś tym bardziej że słupy trakcyjne przynajmniej ostatnio stały
Kwiatkowski ma rację, zrobiono szopkę aby zrobić lans w mediach, popić i pojeść
0 0
ODBUDOWA NAWIERZCHNI I TOROWISKA MIĘDZY WIELISZEWEM A ZEGRZEM ORAZ PERONU W ZEGRZU, NIE POWINNY STANOWIĆ WIĘKSZEGO PROBLEMU. TO JEST TYLKO KWESTIA DECYZJI I NIEWIELKIEJ KASY. SWOJEGO CZASU BYŁO REGULARNE POŁĄCZENIE KOLEJOWE MIĘDZY ZEGRZEM A WARSZAWĄ GDAŃSKĄ I POWINNO WRÓCIĆ, TYM BARDZIEJ ŻE DROGI POWOLI KORKUJĄ SIĘ A LUDZI I AUT PRZYBYWA. KOLEJARZE BĘDĄ ZADOWOLENI BO PRZYBĘDZIE PASAŻERÓW I WPŁYNIE IM WIĘCEJ GOTÓWKI. NIECH TYLKO KTOŚ NIE WPADNIE NA POMYSŁ BUDOWY EKRANÓW, BO ZESZPECĄ WIDOKI.