Rząd nie rezygnuje z budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze, w tym analiza różnych wariantów przebiegu trasy. Pewne jest, że fragment dużego ringu wokół stolicy ma przebiegać przez powiat legionowski. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy inwestycja przejdzie z fazy planowania do realizacji.
W odpowiedzi na zapytania prasowe Portalu Legio24.pl, rzecznik prasowa Ministerstwa Infrastruktury, Anna Szumańska poinformowała, że Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) została już wpisana do dokumentów strategicznych i programowych. Zapewniono także niezbędne środki w ramach wieloletnich limitów.
W efekcie, w wyniku Uchwały Rady Ministrów z 13 grudnia 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), zabezpieczone zostało finansowanie tej inwestycji. Na tej podstawie można było rozpocząć prace nad wytyczeniem przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
- czytamy w informacji przesłanej przez rzecznik prasową Ministerstwa Infrastruktury.
Anna Szumańska dodała, że projektowanie inwestycji, szczególnie o tak dużej skali, jest olbrzymim wyzwaniem – prace projektowe i przygotowanie inwestycji może zająć więcej czasu niż sama budowa.
Pierwszym etapem jest opracowanie Studium Korytarzowego, co w przypadku dużych inwestycji stanowi odrębny etap przygotowań. Wynika to z doświadczeń administracji drogowej przy projektowaniu złożonych inwestycji. Podobna sytuacja miała ostatnio miejsce dla projektowania drogi ekspresowej S7 na południe od Krakowa.
W Studium Korytarzowym przedstawiono warianty korytarzy o szerokości ok. 5 km, w których droga może zostać zlokalizowana, przy czym nie wskazano w dokładny sposób konkretnych wariantów przebiegu. Warto wspomnieć, że na terenie powiatu legionowskiego projektowana trasa ma przebiegać przez teren gminy Serock.
Przypomnijmy - sześć lat temu, w ramach prac przygotowawczych do budowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wskazała cztery różne warianty przebiegu trasy. Wszystkie zakładały poprowadzenie obwodnicy przez teren powiatu legionowskiego.
Mat. GDDKiA
Nowa droga, będąca częścią tzw. „dużego ringu Warszawy”, miała w zależności od wariantu liczyć od 362 do 412 km długości i biec w odległości 35–50 km od centrum stolicy. Na południu i zachodzie od stolicy miała mieć klasę autostrady (A50), a na pozostałych odcinkach drogi ekspresowej (S50).
Już na etapie Studium Korytarzowego pojawiły się liczne apele zainteresowanych mieszkańców oraz samorządów podwarszawskich gmin dotyczące przedstawionych wariantów korytarzy w części wschodnio-północnej OAW, obejmującej między innymi powiat legionowski. W szczególności dotyczyły one bliskości wariantów korytarzy względem miasta stołecznego Warszawy oraz przejścia przez teren Jeziora Zegrzyńskiego.
Prace dla części wschodnio-północnej OAW wymagać będą przeanalizowania różnych rozwiązań.
- zapowiada rzecznik prasowa Ministerstwa Infrastruktury, Anna Szumańska.
Żadne decyzje więc nie zapadły.
W 2021 r. Rada Powiatu Legionowskiego zajęła stanowisko w sprawie inwestycji, popierając wariant wykorzystujący istniejący korytarz drogi krajowej nr 62 oraz przeprawę mostową w Wierzbicy. Samorząd uznał ten przebieg za najbardziej korzystny dla rozwoju północnej części powiatu, zwłaszcza terenów dotychczas wykluczonych komunikacyjnie. W uchwale podkreślono, że wariant ten przebiega przez mniej zurbanizowane obszary i może przyczynić się do ich rozwoju społeczno-gospodarczego.
Jednocześnie Rada oprotestowała rekomendowane przez GDDKiA warianty zakładające budowę nowych mostów w rejonie Arciechowa, Serocka i Jadwisina, wskazując na ich negatywny wpływ na lokalną infrastrukturę oraz cenne przyrodniczo obszary. Stanowisko powiatu, zgodne z opinią gminy Serock, zostało przekazane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na chwilę obecną nie ma co liczyć na szybkie rozpoczęcie budowy obwodnicy na terenie powiatu legionowskiego. Na podstawie Studium Korytarzowego podjęto decyzję o realizacji w pierwszej kolejności części południowo-zachodniej OAW. Dla tego fragmentu OAW trwa obecnie opracowanie dokumentacji Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Wynika to przede wszystkim z powiązania tej inwestycji z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie – AOW jest inwestycją towarzyszącą dla CPK i będzie zapewniać obsługę komunikacyjną lotniska z kierunków o największym natężeniu ruchu.
- czytamy w informacji otrzymanej z Ministerstwa Infrastruktury.
W przygotowaniu jest trasa OAW w okolicy CPK. Fot. GDDKiA
Jak na razie nie znamy żadnych, choćby przybliżonych terminów związanych z budową OAW w naszym powiecie. Jedno jest pewne. Cała inwestycja będzie skomplikowana i kosztowna – szacunkowe wydatki mogą sięgnąć kilkudziesięciu miliardów złotych.
Na ten temat pisaliśmy także w poniższych wiadomościach:
[ZT]95428[/ZT]
[ZT]94796[/ZT]
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) to planowany system dróg szybkiego ruchu, składający się z drogi ekspresowej S50 oraz autostrady A50. Ma ona pełnić rolę zewnętrznego ringu komunikacyjnego wokół stolicy, odciążając istniejące trasy przebiegające przez Warszawę i jej bezpośrednie okolice.
Celem budowy OAW jest przekierowanie ruchu tranzytowego poza centrum aglomeracji, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu oraz zmniejszenie emisji spalin. OAW połączy najważniejsze krajowe szlaki komunikacyjne i stanie się kluczowym elementem infrastruktury wspierającej rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz