Zamknij
WIADOMOŚCI

Tory przez Serock i Pułtusk. Mieszkańcy zabiorą głos w sprawie Kolei Północnego Mazowsza

Redakcja 14:07, 11.11.2025 Aktualizacja: 15:01, 11.11.2025
Skomentuj Zdj. ilustracyjne, źródło: arch. Legio24.pl Zdj. ilustracyjne, źródło: arch. Legio24.pl

Na przełomie lutego i marca 2026 roku mają odbyć się konsultacje społeczne dotyczące projektu Kolei Północnego Mazowsza – nowej linii, która połączy Zegrze z Przasnyszem, zapewniając mieszkańcom północnego Mazowsza bezpośredni dojazd do Warszawy. Informację o planowanych konsultacjach przekazały kilka dni temu władze Serocka, które koordynują przygotowania do inwestycji.

Połączenie Zegrza Południowego z Przasnyszem

Planowana linia kolejowa będzie miała około 73 kilometry długości i przebiegnie przez Zegrze, Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Trasa zostanie zelektryfikowana i w większości poprowadzona jednotorowo, z kilkoma odcinkami dwutorowymi umożliwiającymi mijanie się pociągów.

Na trasie przewidziano 12 przystanków – m.in. w Serocku, Pułtusku, Makowie Mazowieckim i Przasnyszu. Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h, co pozwoli dojechać z Przasnysza do Warszawy w około 76 minut, a do Zegrza – w około 50 minut.

Wariant W2A - tędy ma przebiegać Kolej Północnego Mazowsza

Do dalszych prac wybrano wariant oznaczony jako W2A – zmodyfikowaną wersję wcześniejszego wariantu W2, opracowaną we współpracy z samorządami Serocka i Pułtuska.

Na ich terenie planowany przebieg linii został dostosowany do lokalnych uwarunkowań: w gminie Serock poprowadzono ją wzdłuż obwodnicy miasta (drogi krajowej nr 61), a w Pułtusku – wzdłuż budowanej obwodnicy, po zachodniej stronie drogi. Takie rozwiązanie ogranicza ingerencję w tereny zabudowane i planowaną zabudowę mieszkaniową.

Samorządy północnego Mazowsza połączyły siły

Liderem przedsięwzięcia jest Miasto i Gmina Serock, która skupiła wokół projektu 18 samorządów północnego Mazowsza. Wśród nich znalazły się m.in. miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk, Przasnysz oraz gminy Pokrzywnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy Bramura, Krasne, Nieporęt i Wieliszew, a także powiaty legionowski, makowski, pułtuski i przasnyski.

Z nowego połączenia kolejowego będzie mogło korzystać około 100 tysięcy mieszkańców regionu. Zakłada się uruchomienie co najmniej 14 par pociągów na dobę, a wszystkie przystanki mają być w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

Dokumentacja i szacunkowe koszty

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które realizują projekt, 31 marca tego roku podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń. Zadanie powierzono firmom Mosty Katowice i Arcadis, które mają na jego wykonanie około 4,5 roku.

Według Studium Planistyczno-Prognostycznego, szacowany koszt realizacji wariantu W2A wynosi około 2,17 miliarda złotych (po uwzględnieniu waloryzacji - dane z lutego 2024 r.).

Etap przygotowania dokumentacji oraz wykupu gruntów szacowany na około 300 mln zł realizowany jest w ramach rządowego programu Kolej+. Samorządy uczestniczące w projekcie mają zapewnić co najmniej 15 procent wkładu własnego w opracowanie dokumentacji.

Obecnie nie ma jeszcze zabezpieczonego finansowania dla robót budowlanych – będzie ono uzależnione od decyzji rządu i dostępnych źródeł krajowych lub unijnych.

Harmonogram prac

Zgodnie z obecnymi założeniami, dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem decyzji budowlanych ma być gotowa do końca 2029 roku. Po tym etapie możliwe będzie rozpoczęcie procedury przetargowej i przygotowań do robót, których start planowany jest około 2030 roku. Zakończenie inwestycji przewidywane jest do 2033 roku.

Ponieważ pojawiają się sygnały o opóźnieniach w realizacji prac przygotowawczych, dotrzymanie pierwotnych terminów może być trudne.

[ZT]124162[/ZT]

 

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%