Zamknij

Nieporęt: Na razie nie ma szans na kładkę pieszo-rowerową na moście kolejowym nad Kanałem Żerańskim

16:09, 18.07.2022 Redakcja Aktualizacja: 12:56, 19.07.2022
Skomentuj Trwa rewitalizacja mostu kolejowego nad Kanałem Żerańskim w Nieporęcie. Fot. Sebastian Gut Trwa rewitalizacja mostu kolejowego nad Kanałem Żerańskim w Nieporęcie. Fot. Sebastian Gut

Na razie nie ma szans na budowę kładki dla pieszych na moście kolejowym nad Kanałem Żerańskim w Nieporęcie - wynika z pisma, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) przesłały do radnego gminy Nieporęt, Konrada Szostka. Radny udostępnił w Internecie korespondencję w tej ważnej dla lokalnej społeczności sprawie.

Sprawa ewentualnego wybudowania kładki dla pieszych na moście kolejowym nad Kanałem Żerańskim, na linii Legionowo - Tłuszcz ciągnie się już od ubiegłego roku. 

- Na początku lipca 2021 r. wysłałem petycję (211 podpisów) do firmy Databout przeprowadzającej konsultacje oraz wniosek bezpośrednio do prezesa PKP PLK. Z odpowiedzi uzyskanej wtedy od PKP wynikało, że otrzymali już raport z konsultacji, w którym firma zawarła wnioski mieszkańców dot. kładki, będą to szczegółowo analizować, a uzyskanie docelowego wariantu inwestycyjnego planowane jest na IV kwartał 2022 r - pisze Konrad Szostek, radny Rady Gminy Nieporęt na jednym z forów internetowych.

Treść petycji poniżej:

 

W związku z prowadzonymi przez Państwa firmę konsultacjami społecznymi dotyczącymi gruntownej modernizacji linii kolejowej nr 10 (Legionowo – Tłuszcz) i koniecznością budowy nowego mostu kolejowego nad Kanałem Żerańskim w Nieporęcie, zwracamy się z wnioskiem o jego poszerzenie o bezpieczną kładkę pieszo-rowerową.

 

Wybudowanie mostu kolejowego wraz z kładką dla znacząco poprawiłoby komunikację osób mieszkających w Nieporęcie po obu stronach Kanału Żerańskiego, a zwłaszcza nieporęckiego osiedla Nowolipie. Najbliższymi przeprawami przez kanał są niebezpieczny most w ciągu drogi wojewódzkiej 631 oraz kładka w rejonie ulic Dworcowej i Zwycięstwa. Most kolejowy znajduje się w dogodnym miejscu pozwalającym pieszym na skrócenie drogi o ponad kilometr. Dodatkowo położony jest w bliskim sąsiedztwie przystanku osobowego Nieporęt, gdzie kursuje linia SKM S3 oraz pociągi Kolei Mazowieckich. Kilkadziesiąt metrów dalej znajduje się też przystanek autobusowy PKP Nieporęt, gdzie zatrzymują się miejskie linie autobusowe: 705 i 735 oraz lokalna linia L-31. Dobra lokalizacja mostu sprawiła, że od jego wybudowania w końcu lat 50. bardzo często używany jest przez pieszych jako dzika przeprawa. Wykonanie nowego obiektu wraz z kładką umożliwiłoby legalne i bezpieczne przejście z jednego brzegu na drugi likwidując niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia w wyniku potrącenia przez pociąg. Ponadto usprawniłoby drogę mieszkańców do pracy i szkoły.

 

Ufamy, że prowadzone przez Państwa konsultacje społeczne dadzą nam możliwość realnego wpływu na kształtowanie infrastruktury transportu kolejowego i nasz wniosek do projektu zostanie uwzględniony.

 

Mieszkańcy Gminy Nieporęt 

Radny dodaje, że gdy w ostatnim czasie rozpoczęły się prace budowalne na moście wysłał pytanie do PKP PLK o zakres planowanych prac. Zapytał także kolejową spółkę o kładkę dla pieszych. Odpowiedź datowana na 14 lipca tego roku nie pozostawia jednak złudzeń. Na powstanie kładki (przynajmniej na razie) nie ma co liczyć.

Prace obecnie prowadzone na obiekcie mają charakter remontowo - odtworzeniowy, a zatem rozbudowa i nadanie dodatkowego przeznaczenia (ciągu komunikacyjnego) dla pieszych nie była zakładana w projekcie remontu - pisze w swojej odpowiedzi na pytania nieporęckiego radnego pracownik PKP PLK Piotr Adam Sawczuk.

Pracownik kolei dodaje, że “most kolejowy nie służy do przeprawy pieszych, a wstęp na teren kolejowy jest zakazany bez odpowiednich uprawnień.” Dodatkowo Piotr Szewczuk z PKP PLK przypomina, że to obowiązkiem gminy jest zapewnienie przejścia dla pieszych.

Treść odpowiedzi PKP PLK poniżej:

Źródło: fb / Konrad Szostek, Radny Gminy Nieporęt

W Ostrołęce się udało

Okazuje się jednak, że na przykład w Ostrołęce udało się wypracować porozumienie między PKP PLK a władzami miasta i na moście kolejowym powstanie kładka, która będzie mogła być wykorzystywana jako ciąg pieszo-rowerowy. Niestety w przypadku Nieporętu kolejarze obecnie mówią "nie".

Generalna przebudowa dopiero przed nami

Okazuje się jednak, że nie wszystko jeszcze stracone. Gruntowna modernizacja linii kolejowej nr 10 dopiero przed nami.

Inwestycja ma być realizowana w ramach dużego projektu „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)”. Dokładny zakres prac w ramach projektu poznamy prawdopodobnie do końca tego roku. Wstępnie zakładano budowę drugiego toru linii kolejowej nr 10 Legionowo – Wieliszew z ewentualną możliwością przedłużenia drugiego toru w kierunku Tłuszcza. Wszystko wskazuje więc na to, że most kolejowy w Nieporęcie będzie w przyszłości przebudowany.

Miejmy nadzieję, że wtedy kolejarze nie zapomną o pieszych i rowerzystach.

 

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

XyzXyz

2 0

Ehh, w Ostrołęce się dało bo tam rządzi odpowiednia partia a nie to co w Legionowie... 14:38, 19.07.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

xyzxyz

0 0

... czy okolicach... 14:38, 19.07.2022


reo

ignacyignacy

12 3

Przy redagowaniu pisma przez PKP należy dokonać większej staranności ,ponieważ nie jest zasadne napisanie dużą literą wyrazu Kanału nie jest to nazwa własna .Dokument należy poprawić wykazując należytą dbałość o zasady pisowni w języku polskim. 21:12, 20.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%