Jak poinformował obecny na spotkaniu Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Powiatu w Legionowie, radny Mariusz Grzybek, celem briefingu, który został zorganizowany w Mazowieckim Zarządzie Dróg Wojewódzkich było przedstawienie i omówienie przez wykonawcę projektu, firmę EUROPROJEKT Gdańsk, proponowanych rozwiązań projektowych dla nowego odcinka DW 630 o długości 2,6km.
Prace projektowe potrwają jeszcze około dwóch lat. Zadanie jest bardzo złożone, ponieważ nowy odcinek będzie wymagał zaplanowania nowych rozwiązań inżynieryjnych, w celu sprawnej obsługi komunikacyjnej zarówno drogi krajowej 61, drogi wojewódzkiej 630, a także powiatowej 1820W oraz ruchu lokalnego.
- powiedział po spotkaniu radny powiatowy, Przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Powiatu, mgr inż. Mariusz Grzybek.
Grafika: Mariusz Grzybek
Przypomnijmy, że nowy odcinek Drogi Wojewódzkiej nr 630, zwany „drugą częścią obwodnicy Jabłonny” ma mieć 2,6 km długości. Będzie przebiegał od ronda S3 zlokalizowanego przy markecie OBI do ul. Modlińskiej, na skraju lasów chotomowskich.
Wraz z budową nowego odcinka Drogi Wojewódzkiej mają zostać wprowadzone nowe rozwiązania komunikacyjne na terenie gminy Jabłonna. Jakie?
Nad rondem i drogą krajową powstanie wiadukt, który zapewni tranzyt na kierunkach: Warszawa - Nowy Dwór Mazowiecki. Wiadukt będzie szybkim połączeniem na poziomie „1", projektowanej DK 61 z DW 630, bez konieczności przebijania się przez wyspę centralną (obecne Rondo Potockiego)
Dalej nowa DW 630 będzie biegła przez Jabłonnę w kierunku cmentarza. Po drodze powstaną trzy skrzyżowania, w tym dwa z ruchem okrężnym.
W sąsiedztwie Medycznego Centrum Zabiegowo Rehabilitacyjnego w Jabłonnie, w ciągu ul. Cichej, powstanie skrzyżowanie łączące DW630 (Al. Kard. St. Wyszyńskiego) z ul. Paderewskiego i Modlińską.
Natomiast, przy stacji Huzar, na drodze powiatowej (ul. Chotomowskiej) w Jabłonnie, zaprojektowane będzie nowoczesne rondo turbinowe, które wywodzi się z Niderlandów, i będzie to kolejna turbina w powiecie legionowskim, po Zegrzu Południowym. Rondo przy Huzarze, obsłuży dochodzącą do niej drogę powiatową 1820W o klasie zbiorczej (ul. Chotomowską – Partyzantów – Kordeckiego - Warszawską), a także ruch z drogi wojewódzkiej 630 i ruch lokalny.
Następnie projektowana DW630 będzie dochodziła do Lasów Chotomowskich, gdzie połączy się ze starym odcinkiem drogi wojewódzkiej. W miejscu połączenia, powstanie kolejne rondo turbinowe na tej trasie.
Po obu stronach projektowanej drogi oraz dookoła każdego skrzyżowania ma powstać droga dla rowerów o szerokości 2,5m oraz odseparowany 2m ciąg pieszy z wydzielonymi przejściami dla pieszych i pasami ruchu dla rowerzystów. Ciąg pieszy i droga rowerowa będą „dowiązane” do istniejącego odcinka DW630 przy ścianie Lasów Chotomowskich (ul. Modlińskiej), a także do drogi powiatowej (ul. Chotomowskiej), oraz do ul. Dębowej, Prostej, Jagiellońskiej, Lawendowej, Cichej, Zacisze, Królewskiej, Zegrzyńskiej i Al. Wyszyńskiego przy wyspie centralnej w Jabłonnie. Droga powiatowa 1820W, w kierunku Chotomowa, będzie miała dodatkowy zjazd również na rondzie, gdzie będą 3 pasy ruchu przed ul. Chotomowską na skrzyżowaniu.
Na odcinku, od ronda przy OBI, do projektowanego ronda turbinowego na Chotomowskiej, powstaną dwie jezdnie o szerokości 7m i przekroju 2x2, tj. po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, każdy po 3,5 m szerokości. Na odcinku od Chotomowskiej w kierunku wsi zachodnich, nowa DW630 będzie miała (zgodnie w wolą gminy Jabłonna) tylko po jednym pasie w każdym kierunku. Wykonawca pozostawił jednak rezerwę, pod ewentualne poszerzenie tego odcinka w przyszłości.
Ponadto EUROPROJEKT Gdańsk, zaprojektuje tzw. zawrotki, które będą łączyły istniejące drogi lokalne i planowane w harmonijną całość.
Warto dodać, że jeśli inwestycja zostanie zrealizowana, będzie to kluczowe rozwiązanie dla ruchu komunikacyjnego w tej części powiatu legionowskiego i gminy Jabłonna. Starały się o to wszystkie samorządy od 2008 roku tj. po powstaniu tzw. „Obwodnicy Jabłonny", czyli I etapu budowy DK61 w Jabłonnie.
Zgodnie z harmonogramem, zakończenie prac projektowych przewidziane jest na 2026 rok. Po tym terminie, jeśli będą pieniądze, będzie mógł nastąpić etap wykonawczy, czyli budowa nowego odcinka DW630, która potrwa ok. dwóch lat
– puentuje Mariusz Grzybek.
Kalina14:34, 13.08.2024
Dobrze, że ścieżki rowerowe też będą. Niestety Modlińska jest mało przyjazna dla rowerzystów, gdyż trzeba kilka razy się przemieścić na przeciwbą stronę.
Jeśli będzie tak jak piszecie, czyli ścieżki po każdej stronie drogi, będzie to bezpieczne rozwiązanie. 👍
Yoolca07:26, 15.08.2024
Taka trasa prawdopodobnie jeszcze zwiększy ruch drogowy przez Jabłonnę.
A "obwodnica" jest zaplanowana przez tereny gdzie są już domy jednorodzinne, to nie poprawi komfortu życia mieszkańców Chotomowa.
Andrzej16:00, 18.08.2024
Komfort życia poprawi się mieszkańcom w centrum wsi. Na terenach przy obwodnicy domy powstają, ale to że będzie budowana wszyscy wiedzieli w pierwszej dekadzie 21 wieku, takie były plany miejscowe. Dobrze że ktoś wcześniej o tym pomyślał bo byśmy utknęli w korkach. Światła na skrzyżowaniu Modlińska i Chotomowska to ewidentną porażka. Dobrze, że teraz Mazowsze poprawi błędy naszych zwolenników świateł.
Zenon 06:22, 18.09.2024
Gdyby nie było świateł na skrzyżowaniu Chotomowska / Modlińska nie sposób byłoby w godzinach szczytu wyjechać z Chotomowskiej na Modlińską. Ruch na Modlińskiej jest na tyle duży. Chotomów i ta część Jabłonna stanęłaby w korkach. Kiedyś nie było tam świateł i był duży problem. A ruch jest z roku na rok większy bo przybywa mieszkańców.
0 0
To skrzyżowanie powinni sobie darować. Celem obwodnicy jest zapewnienie sprawnego tranzytu przez miasto w celu wyrzucenia wzmożonego ruchu z samego miasta. Namnożenie skrzyżowań może spowodować, że ludzie i tak zostaną na Modlińskiej, tak jak to teraz wygląda na odcinku od kościoła do ronda na granicy z Warszawą - co z tego że jest obwodnica, jak sprawniej i szybciej często jest pojechać Modlińską, nawet przy uwzglęnieniu ograniczeń wynikających z terenu zabudowanego i uczęszczanego przejścia dla pieszych przy Biedronce?