Zamknij
WIADOMOŚCI

Wspólna deklaracja samorządowców z Legionowa, Jabłonny i Wieliszewa. NIE dla nowej linii kolejowej

Redakcja 21:33, 13.03.2023 Aktualizacja: 18:24, 12.10.2025
1 Wspólna deklaracja przedstawicieli samorządów Legionowa, Jabłonny i Wieliszewa. NIE dla nowej linii kolejowej. Fot. Legio24.pl Wspólna deklaracja przedstawicieli samorządów Legionowa, Jabłonny i Wieliszewa. NIE dla nowej linii kolejowej. Fot. Legio24.pl

Podpisaniem deklaracji, sprzeciwiającej się planom budowy nowej linii kolejowej dużych prędkości na terenie powiatu legionowskiego zakończyło się wspólne posiedzenie radnych z trzech samorządów - Legionowa, Jabłonny i Wieliszewa. W trwającym prawie dwie godziny spotkaniu nie padł ani jeden głos, który popierałby inwestycję forsowaną przez państwową spółkę PKP PLK.

W poniedziałkowym (13.03) spotkaniu wzięli udział radni z Komisji Rozwoju Rady Miasta Legionowo oraz jej odpowiedników z gmin Jabłonna i Wieliszew. Na sali obecni byli także: prezydent Legionowa Roman Smogorzewski, wójt gminy Wieliszew Paweł Kownacki, przewodniczący Rady Gminy Wieliszew Marcin Fabisiak oraz przewodniczący Rady Gminy Jabłonna Wojciech Nowosiński.

Dyskusja, którą poprowadził przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Miasta Legionowo, Andrzej Piętka była rzeczowa i zgodna. Wśród zabierających głos nie było ani jednej osoby, która popierałaby forsowaną przez PKP PLK inwestycję polegającą na budowie nowej linii kolejowej dużych prędkości na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk.

[FOTORELACJA]2219[/FOTORELACJA]

Nie dla wyburzeń i niszczenia przyrody

Merytoryczne aspekty dyskusji zdominowały kwestie ekologii oraz planowanych wyburzeń zabudowy i ingerencji w infrastrukturę poszczególnych gmin. 

Dowiedzieliśmy się między innymi, że gdyby inwestycja została zrealizowana, w Legionowie praktycznie przestałaby istnieć ulica Plantowa. Prawdopodobnie konieczna okazałaby się także przebudowa kładki w ciągu ulic Parkowa - Wyszyńskiego. Nie wiadomo, czy nie trzeba byłoby także przebudowywać tunelu Krakowska - Al. Róż, wiaduktu w ciągu DK61, czy dopiero powstającego tunelu w ciągu ulic Kwiatowa - Polna.

W Chotomowie do przebudowy byłby wiadukt, a w Wieliszewie poza planowanymi wyburzeniami domów, tory zniszczyłyby unikalną przyrodę.

Radni stanowczo sprzeciwili się takim rozwiązaniom, uważając je za zbyt daleko idącą ingerencję w infrastrukturę gminną.

Nikt nic nie wie

W trakcie dyskusji przywołano przykład konsultacji społecznych, które kilka dni temu odbyły się w Nasielsku. Radni zwrócili uwagę, że przedstawiciele firmy wynajętej przez PKP PLK nie potrafili odpowiedzieć na najprostsze pytania dotyczące rozwiązań planowanych w poszczególnych wariantach przebiegu planowanej linii kolejowej. Nie wiedzieli, ile gruntów będzie do przejęcia, czy w jaki sposób odbywać się będzie budowa nowych torów. 

Część informacji, na co zwrócił uwagę prezydent Legionowa Roman Smogorzewski, udało się wywnioskować dokładnie analizując dostępne dokumenty źródłowe. 

Po co to wszystko?

Prezydent Legionowa, Roman Smogorzewski zwrócił uwagę na koszt całego przedsięwzięcia, który niezależnie od wariantu wynosić będzie wiele miliardów złotych. Jak powiedział Smogorzewski kolej nie przedstawiła żadnego dokumentu, żadnej opinii, wedle których ta inwestycja w ogóle jest potrzebna i ekonomicznie opłacalna.

Jaka jest treść deklaracji?

DEKLARACJA
Przedstawicieli samorządów Miasta Legionowo, Gminy Jabłonna i Gminy Wieliszew
z dnia 13 marca 2023 r.
w sprawie projektu „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)”

 

1. W związku z przedstawieniem efektu prac studialnych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie opracowywania dokumentacji pt.: „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)” w ramach projektu pn.: „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów my niżej podpisani zgłaszamy swój zdecydowany sprzeciw wobec wskazanych w ww. dokumentach dwóch wariantów – korytarzy nr 4 i 6  przebiegu linii kolejowej przez teren gmin Powiatu Legionowskiego.
2. Żądamy od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A przedstawienia planu modernizacji istniejącej linii, który doprowadziłby do zwiększenia przepustowości na przedmiotowym odcinku bez konieczności spełnienia kryterium dużych prędkości. 
3. Żądamy, aby we wskazanym planie modernizacji inwestycja prowadzona była w pasie własności PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Uniknie się w ten sposób zniszczenia środowiska naturalnego i dokonania wywłaszczeń, wyburzeń oraz wszelkiej ingerencji w infrastrukturę gminną i właścicieli nieruchomości wzdłuż istniejącej linii.
4. Żądamy podjęcia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działań gwarantujących bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców wzdłuż już istniejących linii. 
5. Zachęcamy inne samorządy do poparcia naszej deklaracji.

 

Samorządowcy z Miasta Legionowo, Gminy Jabłonna i Gminy Wieliszew

Nagranie z posiedzenia

Projekt polityczny

Nie można zapominać, że projekt budowy nowej linii kolejowej dużych prędkości na odcinku od Warszawy do Nasielska to część większej inwestycji w utworzenie Centralnego Portu Komunikacyjnego. To sztandarowa inwestycja rządu Prawa i Sprawiedliwości, która już odbiła się czkawką mieszkańcom okolic planowanego lotniska. Teraz zaczyna zagrażać mieszkańcom powiatu legionowskiego.

Na aspekt polityczny tej kontrowersyjnej inwestycji zwrócił uwagę w swoim wystąpieniu prezydent Smogorzewski, który zaapelował do legionowskich radnych z PiS o interwencję w tej sprawie np. u wicepremiera, Ministra Obrony Narodowej i wiceprezesa PiS, Mariusza Błaszczaka, prywatnie mieszkańca Legionowa.

Nie chcesz nowych torów? Weź udział w konsultacjach

Od wtorku (14.03) do czwartku (16.03) na terenie powiatu legionowskiego prowadzone będą konsultacje społeczne dotyczące ewentualnego przebiegu nowej linii kolejowej dużych prędkości na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk. Warto wziąć w nich udział i wyrazić swoją dezaprobatę dla planów PKP PLK.

Terminy konsultacji

  • we wtorek (14.03) w Jabłonnie,
  • w środę (15.03) w Legionowie,
  • w czwartek (16.03)  w Wieliszewie.

[ZT]119259[/ZT]

 

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

PawełPaweł

1 1

Precz z takimi de.bil.ny.mi pomysłami. Niech se te warianty wsadzą głęboko w ****. Taczki są już przygotowane!

08:42, 26.03.2023
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

„To dramat. Ludzie tracą nerwy i godność” – mie...

Niech Wojsko udostępni przejazd (ok. 30m) do ul. Radziwiłła w Zegrzu. To "zdejmie" kilkaset samochodów z tymczasowego ronda.

Murem za mundurem

11:12, 2025-11-08

„To dramat. Ludzie tracą nerwy i godność” – mie...

Lepiej nie trzeba było robić tej inwestycji. Do tej pory było dobrze, bo nikt nie narzekał.

Yoolca

08:02, 2025-11-08

„To dramat. Ludzie tracą nerwy i godność” – mie...

Sprawa jest od początku jasna, przebudowa drogi się przedłużała, a Nasi lokalni włodarze nie potrafili lub nie umieli lub nie chciało im się lub zabrakło im siły na zdecydowane działania przeciwko zdecydowanemu przeciwstawieniu się kolejnym remontom głównych dróg dojazdowych w tym samym czasie. W końcu mają blisko do pracy, nie to co większość z nas. I tak zostaliśmy postawieni w sytuacji bez wyjścia, zdani na siebie... Po 14.11.2025 jeżeli otworzą przepust w Dębe sytuacja lokalnie się poprawi ale zblizajace się remonty ul Płochocińskiej i Modlińskiej niestety spowodują kolejne trudności komunikacyjne.

Paweł

21:58, 2025-11-07

„To dramat. Ludzie tracą nerwy i godność” – mie...

Zakres prac zatwierdziło Starostwo Powiatowe w Legionowie. Nie muszę dodawać już chyba nic więcej. Ale dla porównana polecam się przyjrzeć w jakim tempie wykonywana jest przebudowa Dworca Gdańskiego. Tam robotnicy są na placu budowy o godz 7 i pracują aż do późnego wieczora także w święta. Jednego dnia naliczyłem 35 pracowników A teraz porównajcie to z przebudową tych dróg ....

QWARC

21:22, 2025-11-07

0%