Zamknij

Stacja przeładunkowa odpadów przy Sikorskiego. Mieszkańcy odpowiadają władzom Legionowa

20:06, 04.02.2023 Redakcja / mieszkańcy Legionowa Aktualizacja: 19:45, 05.02.2023
Skomentuj Zdj. ilustracyjne, źródło: arch. Legio24.pl Zdj. ilustracyjne, źródło: arch. Legio24.pl

Część mieszkańców Legionowa jest oburzona postawą władz miasta w sprawie kontrowersyjnej inwestycji, polegającej na utworzeniu przy ul. Sikorskiego stacji przeładunkowej odpadów. W piątek, 3 lutego na skrzynkę redakcyjną Portalu Legio24.pl przyszła wiadomość e-mail z odpowiedzią mieszkańców na artykuł “Punkt przeładunkowy – szansa na niższe opłaty za śmieci”, który ratusz opublikował na swojej stronie internetowej.

W swojej odpowiedzi mieszkańcy w siedmiu punktach obalają argumentację Urzędu Miasta Legionowo, według której stacja przeładunkowa odpadów to same korzyści. Jakie argumenty przeciwko planowanej inwestycji podnoszą mieszkańcy? Poniżej ich treść z otrzymanej w piątek, 3 lutego wiadomości e-mail:

Uwaga - treść znajdująca się poniżej została zredagowana przez grupę osób zamieszkujących w okolicy planowanej inwestycji i opublikowana na ich prośbę. Redakcja Legio24.pl nie ingerowała w merytoryczną treść tej wypowiedzi.

 

Punkt 1

„We wskazanej lokalizacji ma powstać Punkt Przeładunkowy Odpadów”

Decyzją Prezydenta Miasta Legionowo z 2020 r. firma MS-EKO może uruchomić punkt przeładunku i magazynowania odpadów. Firma MS-EKO w tym samym 2020 roku wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z wnioskiem o zbieranie odpadów na terenie przy ul. Sikorskiego (informacja ze Starostwa Powiatowego). Jeśli firma chce zbierać odpady a nie tylko je przeładowywać musi mieć zgodę Urzędu Marszałkowskiego. Trzeba przy tym spełnić kilka warunków dlatego wydanie decyzji trwa nawet do 5 lat. Oznacza to, że pomimo zapewnień urzędu, jedynie o przeładowywaniu śmieci może się okazać, że MS-EKO (po spełnieniu warunków Urzędu Marszałkowskiego) będzie mogła gromadzić, a nie tylko przeładowywać odpady.

Analogicznie: 
W 2014 roku firma MPK (w której Dyrektorem ds. Strategii Rozwoju był Pan Sroczyński – obecnie prezes MS-EKO) odkupiła od gminy Kotuń wysypisko śmieci. Firma MPK miała tam stworzyć jedynie bazę przeładunkową dla śmieci z okolicznych gmin, po czym obiekt ten miał zostać zlikwidowany. Instrukcja z Urzędu Marszałkowskiego przewidywała zamknięcie tego obiektu do końca 2014 r. Pomimo tego, od stycznia do marca 2015 r. przywieziono na ten teren 22 tysiące ton odpadów. Dziennie przyjeżdżało tam nawet kilkadziesiąt tirów ze śmieciami niewiadomego pochodzenia. (materiał ze strony „Uwaga” TVN).

Punkt 2

„Śmieci, które będą przeładowywane na terenie punktu przeładunkowego, mogą pochodzić wyłącznie z terenu Legionowa”

„Inwestycja będzie kontrolowana przez odpowiednie organy (m.in.: pracowników Urzędu Miasta Legionowo (…). Dodatkowo patrole straży miejskiej, każdego dnia będą sprawdzać to miejsce pod kątem odpowiedniego realizowania umowy przez przedsiębiorcę np. porządek na placu oraz sposób przeładowywania śmieci”. 

To jest chyba żart: czy na tej działce powstanie budka, w której będzie siedziała Pani z Urzędu Miasta i spisywała numery ciężarówek? Potem przyjedzie Straż Miejska i sprawdzi czy jest czysto? Czy straż miejska nie ma nic innego do roboty? Żaden przedsiębiorca  nie zgodzi się na nic takiego. Na ten temat nie ma żadnego zapisu w decyzji Prezydenta Miasta. Przedsiębiorca nie musi wpuszczać nikogo na swój teren. Gdy przyjedzie straż miejska to cieć zapyta: Po co przyjechaliście, przecież nikt was nie wyzwał. To przecież jakiś żart.

Punkt 3

„Ma to być bezpośrednie przeładowywanie bioodpadów i zmieszanych odpadów komunalnych (są to frakcje, które mogą powodować potencjalne uciążliwości) ze śmieciarek do większych pojazdów bez ich składowania”.

W decyzji prezydenta Legionowa (na stronie 5) znajduje się akapit poświęcony temu zagadnieniu - Rodzaje i sposób magazynowania zbieranych odpadów wg kodów: „20 02 01 odpady ulegające biodegradacji – w kontenerach na placu, kontenerach lub luzem w boksie na odpady”. Bez komentarza.
 
„Podjęte zostaną również rozmowy o powstaniu zadaszenia nad boksami z innymi frakcjami odpadów”.

Jeśli Pan Prezydent Smogorzewski zaszczyciłby mieszkańców swoją obecnością na spotkaniu z mieszkańcami 9 stycznia 2023 r. dowiedziałby się od prezesa MS-EKO Marcina Sroczyńskiego, że nie zamierza on na tym terenie stawiać żadnej hali czy wiaty, bo to są ogromne koszty. Powiedział mieszkańcom, że chociaż w Unii Europejskiej są przepisy mówiące o konieczności postawienia hali nad takim przedsięwzięciem, to on tego nie zrobi, bo go na to nie stać.

Punkt 4

„Głównym celem powstania stacji przeładunkowej odpadów w Legionowie, dla śmieci wyłącznie z terenu naszego miasta, jest podjęcie walki ze wzrostem cen i obciążeniami domowego budżetu mieszkańców. Chodzi więc przede wszystkim o stworzenie możliwości na utrzymanie na tym samym poziomie lub wręcz obniżkę cen za odbiór odpadów”

Poszukajmy oszczędności:

  • kontrole z Urzędu Miasta – generują koszty
  • codzienne przyjazdy straży miejskiej – generują koszty
  • obsługa całodobowego monitoringu – generuje koszty

Dodatkowo przykład: odpady z okolic Centrum Handlowego Maxim przyjadą do punktu przeładunku i pojadą TIRem do Punktu w Warszawie – 23 km. Te same odpady jadąc z CH Maxim bezpośrednio do Punktu w Warszawie – 12 km.

Gdzie tu są jakakolwiek korzyści, z których miasto wygeneruje takie oszczędności, które pozwolą na obniżenie cen za odbiór odpadów?

„inwestycja poprzez swój charakter ma wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu na drogach wyjazdowych (jeden duży pojazd zamiast kilku mniejszych śmieciarek)”

Ten sam przykład: odpady z okolic Centrum Handlowego Maxim przyjadą do punktu przeładunku i pojadą TIR-em do Punktu w Warszawie – 2 przejazdy. Te same odpady jadąc z CH Maxim bezpośrednio do Punktu w Warszawie – 1 przejazd.

Natężenie ruchu na drogach wyjazdowych z Legionowa pewnie się zmniejszy, ale zupełnie przeciwnie będzie na ulicach wewnątrz miasta.

Punkt 5

„Dotychczas spotkania informacyjne w kwestii punktu przeładunkowego zorganizowane zostały przez inwestora dwukrotnie. Byli na nich obecni przedstawiciele zarówno firmy, jak i pracownicy Urzędu Miasta Legionowo oraz zaproszeni mieszkańcy (których posesje znajdują się w strefie oddziaływania inwestycji). Dodatkowo odbyło się spotkanie zorganizowane oddolnie przez Radnego Rady Miasta Legionowo”.

Pierwsze spotkanie: Inwestor zaprosił na nie osoby najbliżej mieszkające. Zaproszenia wrzucono do skrzynek pocztowych. Na spotkanie do Warszawy pojechały dwie osoby (mama z córką). W ich skrzynce faktycznie znalazło się zaproszenie. Inny sąsiad, zamieszkujący bliżej tej inwestycji nie otrzymał żadnego zaproszenia.

Drugie spotkanie: Zaproszenie na to spotkanie zostało również wrzucone do skrzynek na listy. Na naszej ulicy naliczyliśmy w sumie 3 szt., a na Osiedlu Młodych, na którym zamieszkuje kilkaset osób (w odległości około 200m od planowanej inwestycji) nie było tych zaproszeń w ogóle*(ja osobiście zamieszkuję w odległości 230 od inwestycji i dostałem w skrzynce zaproszenie). Wynika z tego, że starano się nie nagłaśniać tej sprawy i nie przeprowadzać rozmów z mieszkańcami. Na to spotkanie przybyło już około 30 osób. Faktycznie oprócz 2 osób z firmy MS-EKO był jeden przedstawiciel Urzędu Miasta, którego narracja wywarła na nas wrażenie, jakby miał co najmniej udziały w tej spółce. Był on rażąco arogancki wobec mieszkańców (co wytknęła mu na koniec jedna z obecnych mieszkanek). Panowie starali się przekonać nas, jak to nam teraz  będzie dobrze i jak to teraz będzie tanio – przeładownia odpadów po prostu mlekiem i miodem płynąca. Żenujące.

Trzecie spotkanie (zorganizowane przez radnego): Czterech radnych sceptycznie nastawionych do tej inwestycji poprowadziło spotkanie z około 300 mieszkańcami. Ze strony Urzędu Miasta – nikogo. Prezydenta Miasta i Prezesa MS-EKO także zabrakło.

„Urząd Miasta Legionowo ma zamiar przeprowadzić jeszcze jedno spotkanie z mieszkańcami o którym poinformujemy z kilkudniowym wyprzedzeniem”.

Podczas najbliższej sesji rady Miasta będzie głosowana ważna uchwała w tej sprawie. Sesja odbędzie się już w najbliższą środę (8 lutego - red.), po co więc kolejne spotkanie “po fakcie”? Hipokryzja!

Punkt 6

„Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie, jak i Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wyraziły opinie, że nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko”.

Tu Prezydent coś pominął:

Prezydent Miasta Legionowo (w decyzji nr 145/20 z dnia 21.12.2020 r.) stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na uruchomieniu punktu przeładunku i magazynowania odpadów. W uzasadnieniu tej decyzji jest jednak zapis (decyzja: strona 3 po wyliczeniach punktowych, 2 akapit), że Państwowy Inspektor Sanitarny (w opinii sanitarnej z dnia 12.10.2020 r.) stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Konieczność to nie propozycja. Przeprowadzenie takiej oceny wiąże się z rzetelnymi konsultacjami społecznymi. Takie konsultacje nigdy nie zostały przeprowadzone.

Punkt 7

„Na teren punktu przeładunkowego nie trafią odpady niebezpieczne. Śmieci przeładowywane na jego terenie będą pochodzić wyłącznie od mieszkańców Legionowa i dotyczyć będą standardowych frakcji przez nich wytwarzanych (tzw. komunalne)".

W decyzji Prezydenta na stronach 4-6 czytamy, że odpady niebezpieczne będą umieszczone w szczelnych specjalistycznych pojemnikach. Podano również rodzaje i sposób magazynowania zbieranych odpadów wg kodów:

  • 16 01 03 – zużyte opony – w kontenerach na placu
  • 20 01 08 – odpady kuchenne ulegające biodegradacji – w kontenerach na placu
  • 20 01 23 – urządzenia zawierające freony – w kontenerach na placu
  • 20 01 25 – oleje i tłuszcze jadalne – w kontenerach na placu
  • 20 01 32 – leki inne niż wymienione w 20 01 31 – w kontenerach na placu
  • 20 01 34 – baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 – w kontenerach na placu
  • 20 02 01 – odpady ulegające biodegradacji – w kontenerach na placu, kontenerach lub luzem w boksie na odpady
  • 20 03 01 – Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – w kontenerach na placu, kontenerach lub luzem w boksie na odpady

Zatem powstaje pytanie, czy trafią tu odpady niebezpieczne, czy nie?

(dane autorów do wiadomości redakcji)

[ZT]119227[/ZT]

 

(Redakcja / mieszkańcy Legionowa)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(6)

wandawanda

1 12

Największa bzdura w tych odpowiedziach to osiedle Młodych w ogległości 200 metrów, skoro jest tam co najmniej pół kilometra. Ile jeszcze głupot wynikających z niewiedzy ? 21:34, 04.02.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Nie dla wysypiska smNie dla wysypiska sm

4 0

Widze ze juz prezydencik Legionowa uruchimil trola. To idz tam mieszkac, skoro to min 400 metrow. Bedziee walic na cale Legionowo. Czy prezydencik wzial koperte ? Nikt o zdrowych zmyslach nie zgodzi sie na "stacje przeladunkowa" w swooim miescie. CBA niedlugo wezmie sie za prezydencika. 14:07, 05.02.2023


DariuszDariusz

3 0

Teraz będziemy mierzyć odległość co do centymetra. Przy 200 metrach będzie śmierdzieć ale przy 250 czy 300 metrach zapewne już nie ???
Zastanawiam się do czego będą w stanie posunąć się ci którzy produkują te posty na zamówienie farmy trolli 22:36, 05.02.2023


reo

Roman S.Roman S.

3 1

I to jest jedyny argument i podsumowanie Wandy.Żenada. 14:19, 05.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DariuszDariusz

1 3

To trzeba było zaskarżyć decyzję środowiskową w terminie do tego przewidzianym do SKO czy potem do sądu. Jak by była niezgodna z prawem to albo SKO albo sąd by to uchylił. A tak teraz musztarda po obiedzie domyślam się że jak było odwołanie złożone i organy odwoławcze jej nie uchyliły to znaczy że była zgodna znprawem a jak się nie odwoływaliście to wasza wina i na płomienne żale i bicie oiany już za późno. 14:51, 05.02.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nie dla wysypiska smNie dla wysypiska sm

4 0

Myslisz sie. Nie chce nam pokazac umowe. Typowe bandyckie metody krajow 3go swiata. Teraz to CBA sie tym rainteresuje. 15:23, 05.02.2023


0%