Planowana linia kolejowa będzie miała około 73 kilometry długości i przebiegnie przez Zegrze, Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Trasa zostanie zelektryfikowana i w większości poprowadzona jednotorowo, z kilkoma odcinkami dwutorowymi umożliwiającymi mijanie się pociągów.
Na trasie przewidziano 12 przystanków – m.in. w Serocku, Pułtusku, Makowie Mazowieckim i Przasnyszu. Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h, co pozwoli dojechać z Przasnysza do Warszawy w około 76 minut, a do Zegrza – w około 50 minut.
Do dalszych prac wybrano wariant oznaczony jako W2A – zmodyfikowaną wersję wcześniejszego wariantu W2, opracowaną we współpracy z samorządami Serocka i Pułtuska.
Na ich terenie planowany przebieg linii został dostosowany do lokalnych uwarunkowań: w gminie Serock poprowadzono ją wzdłuż obwodnicy miasta (drogi krajowej nr 61), a w Pułtusku – wzdłuż budowanej obwodnicy, po zachodniej stronie drogi. Takie rozwiązanie ogranicza ingerencję w tereny zabudowane i planowaną zabudowę mieszkaniową.
Liderem przedsięwzięcia jest Miasto i Gmina Serock, która skupiła wokół projektu 18 samorządów północnego Mazowsza. Wśród nich znalazły się m.in. miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk, Przasnysz oraz gminy Pokrzywnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy Bramura, Krasne, Nieporęt i Wieliszew, a także powiaty legionowski, makowski, pułtuski i przasnyski.
Z nowego połączenia kolejowego będzie mogło korzystać około 100 tysięcy mieszkańców regionu. Zakłada się uruchomienie co najmniej 14 par pociągów na dobę, a wszystkie przystanki mają być w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które realizują projekt, 31 marca tego roku podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń. Zadanie powierzono firmom Mosty Katowice i Arcadis, które mają na jego wykonanie około 4,5 roku.
Według Studium Planistyczno-Prognostycznego, szacowany koszt realizacji wariantu W2A wynosi około 2,17 miliarda złotych (po uwzględnieniu waloryzacji - dane z lutego 2024 r.).
Etap przygotowania dokumentacji oraz wykupu gruntów szacowany na około 300 mln zł realizowany jest w ramach rządowego programu Kolej+. Samorządy uczestniczące w projekcie mają zapewnić co najmniej 15 procent wkładu własnego w opracowanie dokumentacji.
Obecnie nie ma jeszcze zabezpieczonego finansowania dla robót budowlanych – będzie ono uzależnione od decyzji rządu i dostępnych źródeł krajowych lub unijnych.
Zgodnie z obecnymi założeniami, dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem decyzji budowlanych ma być gotowa do końca 2029 roku. Po tym etapie możliwe będzie rozpoczęcie procedury przetargowej i przygotowań do robót, których start planowany jest około 2030 roku. Zakończenie inwestycji przewidywane jest do 2033 roku.
Ponieważ pojawiają się sygnały o opóźnieniach w realizacji prac przygotowawczych, dotrzymanie pierwotnych terminów może być trudne.
[ZT]124162[/ZT]
„To dramat. Ludzie tracą nerwy i godność” – mie...
Za te udręczenie, utrudnienie życia, cała ta decyzyjna urzędnicza klika powinna siedzieć. ile to szkół trzeba skończyć żeby sparaliżować jednocześnie ruch na dwóch kluczowych drogach w regionie.
Rychu
01:07, 2025-11-14
Milion w dwa lata dla szefa legionowskiego PiS-u
Towarzystwo wzajemnej adoracji.. Doją Państwo jak mogą...
Wesoły Romek..
22:36, 2025-11-13
Nieporęt: 70-latek potrącony na pasach
Proszę osobę poszkodowaną o kontakt 783903941
Dominikk
21:55, 2025-11-13
Legionowo: Zamkną basen przy Królowej Jadwigi
Dwudniowa modernizacja? To raczej jakaś naprawa
Pływak
17:41, 2025-11-13
0 0
Jednotorowo? przy obwodnicy Serocka a nie w Serocku???
0 0
w czasie wojny polsko-bolszewickiej wojsko polskie budowało do kilkunastu kilometrów torów na DOBĘ....
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu legio24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz