Zamknij
REKLAMA

Wiosenny przegląd zdrowia – jakie badania warto zrobić i jak przygotować się na lato?

09:35, 21.03.2022 | Materiał partnera
Skomentuj Fot. Materiał partnera

Wraz z nadchodzącą wiosną planujemy odświeżanie naszych domów, samochodów i garderoby, ale często zapominamy o nas samych. Początek roku, kiedy organizm budzi się z zimowego snu to doskonały moment, aby zrobić badania kontrolne i przygotować się na nadchodzące lato. Dzięki temu łatwiej przejdziemy przez przesilenie wiosenne i pełni energii wejdziemy w kolejną porę roku. Od czego zacząć?

Takie przygotowania wraz z przeglądem zdrowia warto na stałe wpisać w kalendarz i powtarzać raz w roku. Początek wiosny to idealna okazja, aby zrobić badania kontrolne i zadbać o swoje samopoczucie, bo to czas, kiedy mamy więcej energii i chęci do działania, a dni stają się coraz dłuższe i jaśniejsze.

Zdrowie – badania kontrolne

Co roku powinniśmy wykonać podstawowe badania, które będą punktem wyjścia do dalszych działań. Wiele chorób lub schorzeń rozwija się po cichu, nie dając wyraźnych symptomów, a kiedy trafiamy do lekarza okazuje się, że nasz stan zdrowia pozostawia wiele do życzenia. Aby uniknąć takiej sytuacji najlepiej jest regularnie badać się w podstawowym zakresie. O czym warto pamiętać?

  • Morfologia, cukier, cholesterol, tarczyca – raz do roku badamy stan naszej krwi, ewentualne niedobory witamin, infekcje, a także to jak działa nasza tarczyca. To podstawowe badanie, które pozwoli ocenić nasze zdrowie i zaalarmuje, kiedy w organizmie dzieje się coś niepokojącego,
  • Badanie moczu – wykluczy lub potwierdzi chorobę nerek i dróg moczowych, ale też cukrzycę, nadciśnienie tętnicze i niektóre nowotwory,
  • EKG - zapis elektrokardiografii w spoczynku pomoże ocenić ryzyko lub stopień zaawansowania choroby niedokrwiennej i wykryć arytmię serca (szczególnie zalecane jest po przebytym COVID-19),
  • USG jamy brzusznej - w okolicach 40. roku życia regularne USG jamy brzusznej powinno być obowiązkowym punktem naszego przeglądu zdrowotnego. Badanie oceni jelita, żołądek, śledzionę, wątrobę i trzustkę, czyli wszystkie narządy wewnętrzne,
  • Przegląd stomatologiczny – raz w roku warto sprawdzić stan uzębienia i ewentualne ubytki, a także zdjąć kamień nazębny (dobrze jest dodatkowo wykonać piaskowanie i fluoryzację),
  • USG piersi + cytologia – kobiety powinny wykonać cytologię oraz USG piersi. Rak szyjki macicy lub guz piersi mogą rozwijać się zupełnie bezobjawowo i tylko dzięki badaniu można szybko je wykryć i wdrożyć natychmiastowe leczenie,
  • PSA – mężczyźni w wieku 40+ powinni regularnie sprawdzać poziom PSA - antygenu gruczołu krokowego, który mówi o ryzyku raka prostaty.
  • Wszystko, co nas niepokoi – podczas wizyty kontrolnej u lekarza, zgłaszając się po skierowanie na badania lub podczas omawiania ich wyników warto także opowiedzieć o wszelkich innych dolegliwościach, bólach i dyskomforcie. Być może konieczna będzie wizyta u innego specjalisty oraz dokładniejsze badania. Nie bagatelizujmy nawet najmniejszych symptomów, które mogą być sprawdzone za pomocą prostego i szybkiego badania, a mogą uratować nasze zdrowie lub życie.

Często, dopóki nic się wyraźnego nie dzieje odkładamy wizytę u lekarza i badania, tłumacząc się np. brakiem funduszy. Większość zleconych testów wykonamy w ramach funduszu zdrowia, w laboratoriach dostępne są także atrakcyjne pakiety na badania podstawowe i te bardziej zaawansowane. Dodatkową gotówkę można szybko i bezpiecznie pozyskać przez internet, np. na www.wandoo.pl.

Jak jeszcze przygotować ciało na wiosnę?

Oprócz podstawowych badań warto wprowadzić kilka zmian, które przygotują nasze ciało na nadchodzącą wiosnę, zmianę pogody i samopoczucia. Przede wszystkim zadbajmy o dietę – niech będzie w niej więcej warzyw i owoców, sałatek, kasz i lżejszych potraw oraz min. 2 litry wody dziennie. Ponadto postawmy na ruch i wcale nie oznacza to ciężkich treningów czy codziennych zajęć fitness, a dostępne dla każdego spacery, przejażdżki rowerowe czy spokojna joga.

Przesilenie wiosenne pokonamy także kierując swoją uwagę na odpoczynek, relaks z książką lub muzyką, czy pielęgnację skóry w domowym zaciszu. Dzięki temu łagodniej przejdziemy przez wymagający czas dla naszego organizmu, czyli przejście z zimy do wiosny.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%