Zamknij
REKLAMA

Miód obniża poziom glukozy we krwi oraz poziom "złego" cholesterolu. Dobrze działa też na wątrobę

09.35, 21.11.2022 PAP Aktualizacja: 16.02, 21.11.2022
Skomentuj PAP
REKLAMA

Choć miód to w blisko 80 procentach cukier, jest on kompozycją zarówno powszechnych, jak i rzadkich cukrów, a także białek, kwasów organicznych i innych składników bioaktywnych, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Kanadyjczycy wzięli pod lupę 18 badań kontrolowanych, w których uczestniczyło 1100 osób odżywiających się w zdrowy sposób (cukier dodany stanowił 10 proc. ich dziennego spożycia kalorii). Średnie dzienne spożycie miodu wynosiło 40 gramów (około dwóch łyżeczek), a średni okres trwania badań wynosił osiem tygodni.

- Choć miód to w blisko 80 procentach cukier, jest on kompozycją zarówno powszechnych, jak i rzadkich cukrów, a także białek, kwasów organicznych i innych składników bioaktywnych, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie 

- mówi prowadzący badania (DOI: 10.1093/nutrit/nuac086) Tauseef Khan.

Miód miał związek z niższym poziomem glukozy we krwi, obniżeniem poziomu cholesterolu, w tym "złego" LDL, triglicerydów oraz markerów stłuszczenia wątroby. Jednocześnie przyczyniał się do wzrostu poziomu "dobrego" cholesterolu HDL.

Naukowcy zaobserwowali, że najwięcej korzyści dla zdrowia miało spożywanie surowego miodu oraz miodu jednokwiatowego (np. akacjowego czy koniczynowego).

- Miód przetworzony traci bardzo wiele swoich właściwości podczas pasteryzacji. Dodawanie surowego miodu do ciepłych napojów najprawdopodobniej nie spowoduje utraty wszystkich korzyści. Warto jednak pamiętać, że możemy spożywać go na przykład na kanapce, z jogurtem czy jako dressing sałatkowy 

- komentuje Khan. (PAP)

koc/ zan/

(PAP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%