Do tej pory największą popularnością cieszyły się marszałkowskie teatry. Spektakle w Teatrze Polskim w Warszawie w ciągu zaledwie dwóch miesięcy obejrzało blisko 1,4 tys. uczniów. Zbliżoną liczbę widzów miał płocki Teatr Dramatyczny. Rekordzistą okazał się jednak Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury w Warszawie, z którego oferty skorzystało ponad 2,5 tys. młodych ludzi.
Zwiększone zainteresowanie odnotowały również mazowieckie muzea. Uczniowie chętniej odwiedzali m.in. Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze czy radomską Elektrownię.
Jak podkreśla Ludwik Rakowski, pomysłodawca akcji, przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego, te dane tylko potwierdzają trafność pomysłu. – Wiedzieliśmy, że ta inicjatywa może się spotkać z dużym zainteresowaniem. Nie spodziewaliśmy się jednak, że wyniki będą aż tak dobre. Mamy jeszcze w puli 3 mln zł na promocyjne bilety, dlatego już dziś zachęcam nauczycieli do planowania jesiennych wyjazdów do naszych instytucji kultury – zachęca przewodniczący.
Przypomnijmy – w maju tego roku zarząd województwa zdecydował o realizacji programu „Kultura za złotówkę”. Na jego realizację przeznaczono 6 mln zł. A celem programu jest otwarcie marszałkowskich instytucji kultury dla dzieci i młodzieży. Szkoły z programu mogą skorzystać do końca roku. Do wykorzystania zostało blisko 3 mln zł.
– Chcemy edukować młodzież i zarażać ich sympatią do mazowieckiej kultury i tradycji. Nasz program to realna możliwość poznawania nowych miejsc na mapie kulturalnej Mazowsza i skorzystania z różnorodnych propozycji kulturalnych czy lekcji muzealnych – podkreśla Adam Struzik marszałek województwa mazowieckiego.
Nowy program samorządu województwa to szansa na promocyjne zwiedzanie instytucji kultury oddalonych od miejsca zamieszkania uczniów, a tym samym możliwość poznania nowych miejsc na kulturalnej mapie Mazowsza, ich zbiorów, skorzystania z różnorodnych propozycji kulturalnych, takich jak np. lekcje muzealne.
Iwona Wujastyk, dyrektorka Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury w Warszawie, podkreśla, że inicjatywa samorządu województwa dała możliwość udziału w życiu kulturalnym i poznania oferty artystycznej dzieciom i młodzieży niezależnie od możliwości finansowych. – Zorganizowanie atrakcyjnej oferty na koniec roku szkolnego nie było proste, ale zbiegło się to z jubileuszem 120. urodzin naszego patrona, więc bardzo zależało nam, aby jak najwięcej osób go poznało. Młodym ludziom zaproponowaliśmy połączenie oferty artystycznej – spektaklu lub filmu z częścią edukacyjną. Po spektaklu „Awantura w mollDurze” aktorzy prowadzili lekcje „Magia teatru”, podczas których można było poznać zawody związane z przygotowaniem spektaklu, proces jego powstania, jak również odkryć techniczne możliwości światła, dźwięku i multimediów. Jak dodaje dyrektorka, wielokrotnie była to pierwsza wizyta dzieci w teatrze muzycznym.
Aby móc skorzystać z „promocyjnej” ceny szkoła powinna wysłać zgłoszenie o chęci udziału do wybranej przez siebie instytucji kultury. Formularz zgłoszenia jest dostępny na stronie www.mazovia.pl oraz na stronach instytucji kultury. Do udziału w programie władze Mazowsza zapraszają uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
W programie bierze udział 28 marszałkowskich instytucji kultury.
Lista instytucji, które szkoły mogą odwiedzać za złotówkę:
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz